Då var det avslut på första delen. Igår började jag rensa upp i stenhögen för att kunna fylla på mer jord. En del stenar kände jag till, så ock denna, men att den var SÅ stor visste jag inte. Den var kantsten på den första rabatten men är nu obehövlig. Att få upp den ur marken var en sak, sen att baxa ut den på en uppallad planka över kantstenarna en annan. Till slut att köra iväg den på skottkärran och dumpa den ut mot sjön. Jag kände hur skalmarna sviktade.

Sen kunde jag fylla på med jord. Den färdigsållade räckte inte så jag får fylla på några cm till senare. Två växter fick flytta tillbaka, de stod här förut men flyttades inför arbetet. Dels en Spansk näva och en Nätnäva. Spanjoren hade stått lite mörkt och klättrat på de omgivande och blivit meterlång. Nätisen var nästan kvävd under en stjärnflocka men kommer förmodligen att överleva.

Man ser också mitt lilla knep att hålla gräsmattan på mattan. Utefter kantstenarna står en annan rad med mindre stenar, tror de kallas labyrint och mäter ungefär 20x12x5. Det är en sån som ligger i förgrunden på första bilden. Vitsen är dels att gräset hålls på avstånd från kantstenarna, dels är det lättare att klippa för gräsklipparens hjul går på stenarna. Gräset har mycket svårt att ta sig in i rabatten, varken under jorden eller över stenarna fungerar. När gräset växt till sig och närmar sig kantstenarna är det lätt att hålla tillbaka det med trimmern. Här har jag även satt ett gräsmattekantband.
Nu skall jag fortsätta vid tillfälle men jag kommer nog bara att visa slutresultatet.