CITAT (4:an @ 10-08-2011, 08:00)

Tack för infon....trist med palmen...skall i a f försöka och har också sått frö på friland. Min kanske knasiga tanke var att om jag får upp något frö så blir det mer härdigt...

Små frösådder kan ha lättare att klara vintern, imed att dom blir täcka av så mycket snö. Det blir inte mer härdigt från frön. Däremot kanske dom anpassar sig redan från början till miljön.
CITAT (wakeman @ 10-08-2011, 00:27)

Här kommer en liten uppdatering:
Vintern tog hårt på palmen och mesta delen av bladen samt mittenspjutet vissnade ner. I början av juli sågade jag av en bit av stammen eftersom den inte hade börjat växa än och efter nån dag så började ett nytt mittenspjut röra på sig.
Bilden visar hur palmen ser ut idag men det känns tveksamt om den kommer ha kraft nog att ta sig igenom en vinter till med så lite grönt.
Jag har planterat ut några tusen frön av Trachycarpus Fortunei 'Bulgaria' som ska vara en av de härdigaste varianterna av Fortunei, så det blir nästa palmprojekt. De har dock bara hunnit utvecka 1-2 blad än.
Jag har också fått tag på äkta frön av Trachycarpus Takil som jag kanske ska prova på friland nästa år. Beror lite på hur många plantor det blir totalt.
Tråkigt att den frös ner så, det är så det brukar hända åtminstone dom första vintrarna men vi får hoppas den klarar nästa vinter och blir det en mild en så kan det finnas en chans att den blir långvarig. Många har ju testat bulgaria och inte sett någon bättre härdighet och dels är jag inte så säker på att det ev skuylle ärvas igenom frön.
CITAT (KatteLatte @ 10-08-2011, 08:42)

Jag köpte en palm förra sommaren (ej Trachycarpus utan nåt annat som jag just nu förståss inte kommer ihåg vad den hette) som jag övervintrade utomhus, i zon 3.
Packade in tjockt runt rötterna och stammen, med barkmull, löv, säckväv, och fiberduk kring toppen. Kommer inte ihåg om det var bubbelplast inblandad också; om jag hade det så var det bara runt om; definitivt inte över.
Likande Wakemans erfarenghet så frös mittenspjutet, men kom tillbaka, var väl runt slutet på juni. Sidoskottet klarade sig bättre, och nu ser den ut att vara vid god hälsa om ändock faktiskt mindre än då jag planterade den.
Kan det ha varit en dvärgpalm eller en nålpalm ?
Dvärgpalm har jag haft lättare att övervintra utan skydd än väderkvarns, men då har det bara var sidoskott/rottskott som klarat sig.
Dvärgpalm är mycket känsligare och du måste nu packa in den lika väl om inte mer för att den ska klara sig. Är det nålpalm är den däremot hä'rdigare än väderkvarnas men växer desto saktare och återhömtar sig sämre i svenskt klimat.