Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad ska man göra med aska från grillen?, Vilket är det bästa sättet att göra sig av med aska
          Krebba
          Inlägg 31-07-2011, 12:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 50 971

Jag blir inte riktigt klok på var man ska slänga askan från briketter och grillkol. Det råder delade meningar om och i så fall hur mycket som kan slängas i komposten. Hur ska man annars tänka? Jag skulle gärna slippa att slänga det i soptunnan.
          Någon klok som vet?
          //Krebba

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gunilla T
          Inlägg 31-07-2011, 13:42
          Länk hit: #2

Gäster

Aska är starkt basiskt och förändrar pH värdet i komposten. Askan innehåller inget kväve men däremot allt som trädet tagit upp under sin livstid såsom fosfor men även tungmetaller som t.ex. kadmuim, bly och kvicksilver. Tungmetallerna bryts inte ner utan anrikas i näringskedjan.

Problemet med grillkolsaska är att man inte vet ett dugg var den kommer ifrån om den inte är certifierad. Kommer den från mellaneuropa med stora utsläpp av tungmetaller i miljön innehåller askan allt detta. Den kan vara tillverkad av vad som helst, även arsenikinpregnerat trä.

Jag själv skulle aldrig använda grillkolsaska i kompost eller trädgård. Grillkolsaska bör hanteras som riskavfall. Däremot skulle jag kunna använda mig av små mängder vedaska om jag t.ex. ville förändra pH värdet i någon rabatt men då skall det vara ett medvetet och av speciella skäl.

Citera
          Jultorpet
          Inlägg 02-08-2011, 00:00
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 397
          Medlem nr: 12 562

CITAT (Gunilla T @ 31-07-2011, 14:42) *
          Den kan vara tillverkad av vad som helst, även arsenikinpregnerat trä.

Jag själv skulle aldrig använda grillkolsaska i kompost eller trädgård. Grillkolsaska bör hanteras som riskavfall. Däremot skulle jag kunna använda mig av små mängder vedaska om jag t.ex. ville förändra pH värdet i någon rabatt men då skall det vara ett medvetet och av speciella skäl.

Äter ni maten ni har grillat på den där grillkolen med arsenik???

Vet att den här diskussionen var uppe förra året också och jag tycker fortfarande att det är lite komiskt! Ni törs inte strö ut askan i trädgården men äta mat grillad på den det går bra!!! giggle.gif
          Självklart är det inte bra om den innehåller en massa tungmetaller och gift men jag skulle inte äta det som är grillat på den heller i så fall.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 02-08-2011, 08:16
          Länk hit: #4

Gäster

CITAT (Jultorpet @ 02-08-2011, 01:00) *
          Äter ni maten ni har grillat på den där grillkolen med arsenik???

Vet att den här diskussionen var uppe förra året också och jag tycker fortfarande att det är lite komiskt! Ni törs inte strö ut askan i trädgården men äta mat grillad på den det går bra!!! giggle.gif
          Självklart är det inte bra om den innehåller en massa tungmetaller och gift men jag skulle inte äta det som är grillat på den heller i så fall.

Komiskt???....njaa...okunskap snarare.

En bra grillkol bör vara Sis märkt - där redovisas ursprunget och garanteras att den inte är tillverkad av byggavfall eller kemiskt behandlat trä.

När det gäller tungmetaller är det icke nedbrytbara grundämnen som ackumuleras i näringskedjan eftersom de tas upp av växter och djur och där människan som toppkonsument naturligtvis är utsatt. Metallers giftighet beror på i vilken kemisk form de uppträder. Metallerna förgasas inte som kvävet och kolet utan blir kvar i askan. Olika växter tar upp metallerna, t.ex. tobaksväxten tar gärna upp kadmium och det är bl.a. därför rökning är skadlig.

Alla träd tar upp tungmetaller och de blir kvar i askan när man eldar. Utsläppen av tungmetaller har ju reglerats hårt i Sverige men vi får ändå in det med vinddrift från industritäta områden i mellaneuropa. Därför innehåller också träd i södra Sverige mera tungmetaller än träden i Norrland.

Citera
          Scout
          Inlägg 08-08-2011, 12:45
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem nr: 5 591

CITAT (Gunilla T @ 02-08-2011, 09:16) *
          Komiskt???....njaa...okunskap snarare.

En bra grillkol bör vara Sis märkt - där redovisas ursprunget och garanteras att den inte är tillverkad av byggavfall eller kemiskt behandlat trä.

När det gäller tungmetaller är det icke nedbrytbara grundämnen som ackumuleras i näringskedjan eftersom de tas upp av växter och djur och där människan som toppkonsument naturligtvis är utsatt. Metallers giftighet beror på i vilken kemisk form de uppträder. Metallerna förgasas inte som kvävet och kolet utan blir kvar i askan. Olika växter tar upp metallerna, t.ex. tobaksväxten tar gärna upp kadmium och det är bl.a. därför rökning är skadlig.

Alla träd tar upp tungmetaller och de blir kvar i askan när man eldar. Utsläppen av tungmetaller har ju reglerats hårt i Sverige men vi får ändå in det med vinddrift från industritäta områden i mellaneuropa. Därför innehåller också träd i södra Sverige mera tungmetaller än träden i Norrland.

Inte tillvekas grillkol av impregnerat trä. Låter ju jättedumt. De flesta kolpåsar är väl dessutom FSC /SIS-märkta eller liknande numera, och då är det rent trä man använt. Om det var farligt skulle man inte använda den som bränsle för matlagning.

Nu låter det som att svensk natur är helt fri från tungmetaller och att allt kommer industri mellaneuropa och blåser hit och regnar ner. Stämmer inte! Helt naturligt i svenska jordar finns en mängd olika metaller. T.ex. har vissa jordar i skåne naturligt mycket höga halter av kadmium, så höga att man inte borde odla potatis där alls.
          Som Gunilla skriver så sprids de flesta metallerna inte i gasfas (Med undantag av kvicksilver), dock kan de spridas med små partiklar från förbränning. Rökgasrening har dock utvecklats och byggts ut otroligt inom hela EU. Så där skulle jag vilja tona ner riskerna.

Konstgödsel innehåller också en hel del metaller. Även gräsklipp, stallgödsel (som korna tillverkar av växter) och liknande ekologiska medel har precis som träden tagit upp metaller ur marken där de växte. Skillnaden är väl att askan är lite mer koncentrerad. Om det är "naturligt" eller "onaturligt" behöver inte betyda så mycket.

Jag säger som jag skrivit förr i nån annan liknande tråd: Tänk på vilken dos du egentligen får i dig. Hur mycket grillaska producerar du per år? Av den lilla mängd metall som sprids i trädgårdslandet vid gödsling är bara en del biotillgänglig, en liten del av denna tas upp av växten du odlar, du äter bara en del av växten. Bara en liten del av ditt totala näringsintag kommer från denna växt. Slutdosen per år blir troligen inte mätbar.

Kan du äta det du grillat på kolen så kan du absolut gödlsa med askan.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 09-08-2011, 08:53
          Länk hit: #6

Gäster

CITAT (Scout @ 08-08-2011, 13:45) *
          Kan du äta det du grillat på kolen så kan du absolut gödlsa med askan.

Det var nog inte främst grillningen jag tänkte på utan snarare vad det på sikt innebär för jorden att regelbundet tillföra aska.

Vilket näringsinnehåll eftersträvar du genom att gödsla med aska och hur vet du att din jord lider brist på detta?

Det vanligaste svaret man brukar få på varför man strör ut aska är att; "så gjorde alltid min mamma"

Aska är starkt basisk och man förändrar pH värdet i marken när man strör ut askan, precis som Eva skrev. Att slentrianmässigt förändra pH värdet är väl inte så klokt. Idealet för merparten för våra växter ligger mellan pH värde 5,8 - neutralt 7,0. Inom detta intervall är näringämnens tillgänglighet för växterna god. Rhododendron trivs bäst inom 5,0 - 5,5.

I en jord med pH värde över 7,0 kan det uppstå mangan- och järnbrist. Även om ämnena finns i marken kan växterna inte tillgodogöra sig näringen längre. Upptagning av näringsämnen försvåras och försämras vid för höga, såväl som för låga pH värden i jorden.

Vid pH värden under 3.0 eller över 8.0 är jorden olämplig eller rentav giftig som växtmiljö.

Visst kan man använda små mängder aska om man strävar efter att förändra markens pH värde men det bör i så fall vara en medveten handling där man först konstaterat, genom mätning, att just denhär marken har för låht pH värde för att odla de speciella växter som jag tänkt mig.

Citera
          Scout
          Inlägg 10-08-2011, 12:12
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem nr: 5 591

CITAT (Gunilla T @ 09-08-2011, 09:53) *
          Det var nog inte främst grillningen jag tänkte på utan snarare vad det på sikt innebär för jorden att regelbundet tillföra aska.

Vilket näringsinnehåll eftersträvar du genom att gödsla med aska och hur vet du att din jord lider brist på detta?

Det vanligaste svaret man brukar få på varför man strör ut aska är att; "så gjorde alltid min mamma"

Aska är starkt basisk och man förändrar pH värdet i marken när man strör ut askan, precis som Eva skrev. Att slentrianmässigt förändra pH värdet är väl inte så klokt. Idealet för merparten för våra växter ligger mellan pH värde 5,8 - neutralt 7,0. Inom detta intervall är näringämnens tillgänglighet för växterna god. Rhododendron trivs bäst inom 5,0 - 5,5.

I en jord med pH värde över 7,0 kan det uppstå mangan- och järnbrist. Även om ämnena finns i marken kan växterna inte tillgodogöra sig näringen längre. Upptagning av näringsämnen försvåras och försämras vid för höga, såväl som för låga pH värden i jorden.

Vid pH värden under 3.0 eller över 8.0 är jorden olämplig eller rentav giftig som växtmiljö.

Visst kan man använda små mängder aska om man strävar efter att förändra markens pH värde men det bör i så fall vara en medveten handling där man först konstaterat, genom mätning, att just denhär marken har för låht pH värde för att odla de speciella växter som jag tänkt mig.

Allt är en fråga hur mycket man tillför, självklart ska man inte överdosera, men att sprida lagom lite nån gång om året är ju ingen fara med avseende på pH höjningen. Jag antar att Krebba producerar ganska små mängder kolaska på en grillsäsong. Och det var ju trots allt det som frågan gällde.

Mitt tidigare svar (på gunillas inlägg) i tråden rörde farligheten med avseende på tungmetallinnehållet i aska, vilket jag menar är starkt överdrivet.

Med avseende på näringsämnen så är askan väldigt bra då den innehåller mycket kalium och fosfor men väldigt lite kväve, vilket är bra för bär- och fruktsättning, då mycket kväve istället ger stor bladmassa.

Så att sprida den i odlingarna och runt bärbuskar och fruktträd tycker jag låter vettigt. Men att undvika surjordsväxterna, och bara ett tunt lager på varje ställe.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Krebba   Vad ska man göra med aska från grillen?   31-07-2011, 12:07
          Bengalow   Askan är ganska kväverik, så släng den i komposten...   31-07-2011, 12:16
          Markus_H   kanske inte ska lägga all aska i en hög o bara vän...   31-07-2011, 12:18
          Jultorpet   Komiskt???....njaa...okunskap snarare. En bra gri...   02-08-2011, 22:46
          Jultorpet   Jag säger som jag skrivit förr i nån annan liknand...   08-08-2011, 23:00
          ulfa   Vederhäftigt och intressant, Gunilla - ös på! ...   02-08-2011, 08:36
          fvd   Jag vet ingenting om det här men är intresserad av...   03-08-2011, 06:30
          12man   eltändare för grillen 99:- är kanon   07-08-2011, 16:16
          Eva i Västerås   Odlingarna påverkas negativt av pH-värdeshöjningen...   08-08-2011, 14:09
          andersen   Om man är orolig för vilket virke som används till...   08-08-2011, 16:41
          Ezereht   Inte riktigt en ask-diskussion men passar på att f...   09-08-2011, 23:55
          Eva i Västerås   Oxalsyra bryts ner. Den påverkar inte pH i kompos...   10-08-2011, 09:55
          Gunilla T   Det har länge varit en stor fråga inom skogsnäring...   10-08-2011, 14:43
          andersen   Det har länge varit en stor fråga inom skogsnäring...   10-08-2011, 14:56
          Gunilla T   Läste länken, blir förvånad över mängden aska som ...   10-08-2011, 15:20
          Gossen Ruda   Men det står inte HUR man härdar askan. Jag testar...   10-08-2011, 15:50
          Scout   Men det står inte HUR man härdar askan. Jag testar...   11-08-2011, 13:50
          Eva i Västerås   Jo, jag tror enklaste sättet för oss vanliga dödli...   11-08-2011, 07:08
          Gunilla T   Aska och vatten bildar ju lut som är starkt frätan...   11-08-2011, 08:24
          Azur   Jag tyckte frågan var intressant så jag sållade ig...   11-08-2011, 13:00
          Gossen Ruda   Då har jag kanske överdrivit lite med vattnet men ...   11-08-2011, 20:15
          RB9310   Bara jag som häller min aska i brännbarttunnan? Ha...   18-08-2011, 23:25

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 14:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon