CITAT (Gossen Ruda @ 10-08-2011, 16:50)

Men det står inte HUR man härdar askan. Jag testar själv genom att lägga den blöt någon månad med omrörning när jag kommer ihåg.
För att skapa granuler eller pellets av aska utnyttjar man askans reaktiva egenskaper. Den reagerar ofta svagt liknande cement, men inte alls lika starkt när den fuktas med vatten. Inte så mycket att det blir en soppa, utan mer som jordfuktigt, vattenkvot på 15-30% beroende på vilken typ av bränsle askan kommer ifrån och hur kornstorleksfördelningen är, antingen trycker man ihop den till pelletsar och låter dessa härda eller så låter man askan ligga och härda och sen krossar ner materialet.
Bra litteraturstudie AZur!
Men vi ska komma ihåg att de askor det talas om i Azurs artiklabstracts är från kraftverk, oftast uppfångade i rökgasfilter, där man kan fånga upp mycket finkorniga askor. om du grillar eller eldar i spisen/pannan hemma så försvinner dessa finaste partiklarna upp genom skorstenen, de askor du har hemma är därför lite grövre storleksfraktioner, och får lite andra egenskaper. Jag har dock bara labbat med kraftverksaskor på jobbet, aldrig "hemmagjord" aska, skulle också vara lite intressant att forska på faktiskt.
Att man vill göra pelletsar av askan när den ska återföras till skogen är framför allt för att man inte vill ut och köra så ofta i skogen utan vill sprida ut gödslingseffekten från en gödsling över så många år som möjligt, skogen växer ju i typ 40år innan den skördas, det vore dumt att all näringen är tillgänglig år ett. Sen tar man ju faktiskt ut vädligt mycket näring (bunden i träden) per hektar när man skördar träden. Därav de stora massorna per hektar. I en trädgård odlar vi ju på lite kortare sikt och har inga problem att istället sprida små mängder varje år vilket ger mer kontroll och är bättre för växterna.
Om du hemma av någon anledning skulle vilja prova att härda/släcka askan så rekomenderar jag att fukta den under omrörning (ja det dammar lätt), prova att krama ihop den med handen. Om den håller ihop som fuktig jord, men inte klibbar så skulle jag säga att det är lagom. om det blir som gegga så har du för mycket vatten, vill du tillverka asklut så har du i mer vatten så att det blir en soppa. Går säkert att göra sina egna askpellets, men jag tror inte att det är så stor vits.
Just det det glömde jag, kraftverksaskorna är brända vid mycket högre temperaturer än du någonsin kan uppnå i en eld hemma. Dessutom har askorna gått igenom rökgasreningsprocessen, (avsvavling och liknande) viket förändrar dem en hel del. Det är delvis därför de är lite reaktiva. kraftverksaskor och hemmaaskor är därför inte samma typ av material även om de kommer från samma bränsle.