För ca 5 - 6 år sedan köpte jag ca 30 olika clematis av Kivistik/Estland. Alla har inte överlevt men jag har väl kanske ett femtontal kvar. Plantorna är ju ganska ynkliga när de kommer, rötterna packade i fuktigt hushållspapper och plast men jag tror inte att det är problemet. Alla mina clematis är planterade i bra jord och en del fick grus runt rothalsen.
De fryser ner varje vinter men kommer fint på våren men varje säsong, i mitten av juli ungefär, börjar rankorna vissna. Inte alla men alldeles för många för att det skall se snyggt ut. Det går fort, på morgonen ser det ut såhär;
DSCN09540001_1.JPG ( 237.53k )
Antal nedladdningar: 81Innan kvällen hänger både knoppar, blommor och blad och inom två dygn är det fullt av nervissnade bruna blad.
DSCN09530001.JPG ( 277.76k )
Antal nedladdningar: 106I fjol tröttnade jag på dem men tänkte ge dem en chans till i år så jag jordförbättrade en del och gödslade på våren som jag brukar men de fick också en extra omgång hönsgödsel strax innan midsommar. Men samma sak händer i år igen...nu är de riktigt fula. En del rankor lever medans andra har vissnat ner.
Det är ingen ohyra eller sjukdom och jag har alltid trott på teorin att de växer för fort och snabbt i förhållande till rotsystemet och därför skyddar sig genom att några rankor vissnar ner. Men - efter så många år i odling borde väl rotsystemet snart klara av den snabba tillväxten?
Jag är inte ensam om detta, alla trädgårdsbesök vi har som ser växterna frågar om de är estländska clematis - alla tycks ha samma bekymmer.
Mina andra clematis beter sig inte såhär..
Några av de sorter jag har; Niobe, Valge Daam, Teksa, Tarttu, Minister, Kyllus,Paala....
Så jag undrar, finns det något jag kan göra som jag inte har gjort eller skall jag ge upp?
Redigerat av Gunilla T: 07-08-2011, 11:57