CITAT (Fippie @ 12-08-2011, 10:58)

Jag har bland annat:
Japanskt blodgräs "Red Baron"
Zebragräs "Strictus"
Mörkt ormskägg "Ophiopogon planiscapus. Niger"
Elefantgräs "Giganteus
Björngräs,
Kärleksgräs "Purple Love Grass"
Kärleksgräs "Blue Eros"
Hirs
Pampasgräs
Det kan vara någon mer grässort men just nu står det helt still i hjärnverksamheten...
Behöver jag täcka?
Får många gräs är det inte kylan utan vinterfukten som tar kål på dem så därför är det viktigt hur man planterat dem, väldränerat gäller för de känsliga sorterna.
De båda Miscanthus gräs du har - Strictus och Gigantheus behöver ingen täckning. Låt dem vissna ner (de kan vara jättefina på vintern om inte blötsnön bryter av dem) På våren klipper du ner dem precis när de börjar slå nya gröna skott och börjat växa och ta upp vatten. Inte förr och inte senare.
Björngräset behöver du inte göra något alls med.
`Red Baron ´ är känsligt för vinterfukt, kräver bra dränering (grus runt rötterna) De första åren jag hade gräset öste jag bara över vissna löv och satte en murarhink över som hatt! Fungerade bra, nu klarar de sig utan skydd.
Ormskägg har jag satt en glasskiva över som står på stenar så det blir luftigt, gillar inte vinterfukt. Bra dränering krävs.
Kärleksgräs har jag ingen erfarenhet av...
Hirs finns i många olika varianter men i din zon bör de nog klara sig bra.
Och så Pampasgräset som är oerhört känsligt för vinterblöta, rötterna ruttnar lätt. Jag har avstått gräset pga detta men är det väldränerat och det får ett tak som skydd mot blötan kanske det klarar sig i din zon...