Känner ingen problemet då jag själv kör lastbil…
Framför eller bakom är det enda rätta !
Vi har massvis med speglar och andra hjälpmedel till hands men ibland blir det rena myrornas krig utanför hytten och då är det lätt hänt…
Gossen Ruda: Du gjorde helt rätt !
Hade du tutat, då kanske chauffören tittat i den andra spegeln för att se vad som händer, vilken kunde sluta ännu värre för den påkörda bilen…
Varken lastbilar eller andra hjulburna fordon håller en exakt kurs dvs. inget spårbundet…
Det enda jag vänder mig mot är du körde sakta förbi utan att stanna, visst det såg bra ut men även små personskador kan vara farliga…
In i högerspår framför olyckan, på med den gula västen och gå fram för att kolla om alla inblandade är okej !!!
Förra sommaren fick jag se en mc-förare flyga rakt över huven på en Volvo V70.
Han landade med ett brak på andra sidan korsningen…
Vi ( min kollega körde) stannade lastbilen och jag for bort till mc-föraren för att höra hur det hade gått…
Tittade rakt ner i hjälmöppningen och sa med bestämd stämma "hur är det" och fick ett vrål till svar men jag uppfattade orden "har j*vligt ont i höften"
Fler människor kom springande och dom som stod närmast fick i uppgift att hålla koll på mc-föraren och ringa 112…
På detta vis höll jag dom berörda i "tankearbete" så att ingen skulle drabbas av panik för då hade vi helt plötsligt två att vårda…
Hämtade därefter min gula väst som jag hade glömt att ta med ut från hytten…
Gick rakt ut i fyrvägskorsningen och började dirigera fredagsrusningen…
Räddningstjänst, polis och bärgare kom till platsen och lilla jag fick fortsätta att dirigera trafik utan att någon annan ville ta över…
När allt var över så sa polisen till mig att jag kunde gå hem men dom önskade att jag stoppade trafiken ännu en gång så att dom kunde komma ut med polisbilen.
Hur det gick för mc-föraren, det vet jag inte men på "utsidan" sågs inga spår av skador men det är alltid insidan som är mest ömtålig och det kan man inte se visuellt…
Det här blev en lång text…
Sammanfattningsvis: Kan du hjälpa till med något så gör det, vill du bara titta, då finns Internet !
--------------------
Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden. Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige. Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
|