Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Amaryllis mitt i sommaren
          niggle
          Inlägg 11-08-2011, 21:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 459
          Medlem nr: 26 668

I våras satte jag ut mina överblommade amaryllisar i trädgården för sommarviste.
          De har fått vatten och gödning regelbundet.
          Nu har två av dem skjutit upp en rejäl stjälk med knopp på. Så, snart blommar två amaryllisar här.
          Det trodde jag inte.
          Frågan är vad som händer nu, efter blomningen.
          Kan man räkna med att de kommer att blomma till jul?

Någon som har tips?

Hälsar
          niggle

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          M.O.S.
          Inlägg 12-08-2011, 19:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 56 641

Har massor av Amaryllis, de står i växthuset på sommaren(planterade i krukor som vanliga krukväxter), i september ungefär slutar jag o. vattna dem, när jorden börjar torka upp skakar jag av det, lägger lökarna lite luftigt inomhus i ett mörkt utrymme, efter någon månad börjar jag kolla dem varje eller varannan vecka om det är någon knopp på gång, samtidigt plockar jag bort vissna blad, så det inte blir mögel på dem i onödan. Det mörka utrymmet är inget avancerat, en stor gammaldags tvättkorg i rotting där jag lägger lökarna var för sig i någon plastkruka så de inte ligger emot varandra, kan bli röta då. Sedan lägger jag en avlagd mörk gardin över korgen och skjuter in det hela under ett arbetsbord i ett grovutrymme med rumstemperatur. När knoppen kikar fram planterar jag löken i en fin kruka, januari-mars har jag tiotals amaryllisar som blommar, sedan kommer det tråkiga när man ska odla bladen vidare efter blomningen, men allt är förlåtet nästa höst/vinter när knoppen kommer än en gång! Har det inte kommit någon knopp i april-maj är det bara o. odla på löken en säsong till. Och ja, det händer ofta att de blommar både på sommaren och en gång till på vintern.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 19:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon