CITAT (Huggorm @ 12-08-2011, 21:23)

Folk borde konsumera mera närproducerade varor, så vi slapp så mycket lastbilar på vägarna
Håller jag (som jobbar på åkeri) också med om, men tyvärr så är det inte så lätt alltid att hitta det närproducerade.
Ex. kan man hitta kött eller ägg på ICA eller COOP som faktiskt kommer från en gård nära, MEN vad som inte står är att först åker det från gården till slakteriet / Äggcentralen, sen till butikens centrallager i Västerås eller Bro och SEN ut till butiken bredvid dig...då har det åkt många mil i onödan fast gård och butik bara ligger på en mils avstånd.
Men jag försöker i största mån hitta sånt som är närproducerat. Nu senast har jag hittat hundmat som bara produceras 5 mil från oss och som åker från fabriken till butiken utan att passera åt nåt annat felaktigt håll före.
Det känns bra mycket bättre än att köpa hundmat som är producerad i Frankrike eller skeppad från USA, som många av de stora märkena är.
Och i dag köpte jag purjolök och tomater på en gård jag åkte förbi (på väg i annat ärende), tyckte den salladen smakade extra gott.
Helén