Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Pang och brak, bilolycka i närområdet.
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-08-2011, 14:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Blev idag vittne till en bilolycka. Jag låg bakom en semitrailer på väg ner i Lundbytunneln västerifrån. Vi kommer ner i vänsterfilen. I högerfilen som kommer från Torslandahållet ligger en liten personbil. Alla höll samma fart. När vi kom till stället där spärrlinjen mellan filerna tar slut och lastbilarna brukar gå över i högerfilen hann jag reflektera över att personbilen ligger dåligt placerad, ser lastbilschaffisen den? Uppenbarligen inte för just då blinkade han och bytte fil. Pang blev det när han tryckte till personbilen, eventuellt in i tunnelväggen. Lastbilen bromsade så personbilen gled förbi, sladdade över filerna och in i vänster tunnelvägg och sen tillbaka.

Jag hade insett vad som skulle hämda och redan börjat bromsa när det small så jag hade inga problem att få stopp, höll ordentligt avstånd också. Eftersom vänsterfilen inte blev blockerad startade jag sen sakta och smög mig förbi, onödigt att stoppa upp trafiken. Vad jag kunde se var inte personbilen svårt skadad så det hade säkert inte blivit några personskador, inga större fysiska i alla fall.

Det är en lurig plats, detta var inte den första liknande smällen och garanterat inte den sista. Stora skyltar varnar för faran men ändå smäller det. Vägen svänger dessutom svagt till höger ner i tunneln vilket inte förbättrar i sikten i den döda vinkeln.

Så här i efterhand funderar jag på om jag hade kunnat varna chaffisen om jag hängt mig på tutan när han började svänga men den tanken dök inte upp då, att vara efterklok är en enkel match. Felet var givetvis chaffisens men samtidigt borde inte personbilen legat där. Gasa på eller bromsa in om man hamnar så är en god idé.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          gnon49
          Inlägg 12-08-2011, 20:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Enda gången jag känner mig olustig när det gäller lastbilar, är om det är en timmerbil. Kanske för att man ser lasten och inser att man inte har en suck om lasten faller av.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-08-2011, 21:10
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (gnon49 @ 12-08-2011, 21:41) *
          Enda gången jag känner mig olustig när det gäller lastbilar, är om det är en timmerbil. Kanske för att man ser lasten och inser att man inte har en suck om lasten faller av.

Timmerbilarna har dessutom ofta överlass, även om grejerna är byggda för att klara det

Citera

Inlägg i den här tråden
          Gossen Ruda   Pang och brak   12-08-2011, 14:06
          Myosotis   Otäckt. Vi såg en motorcykel gå omkull i en rondel...   12-08-2011, 14:33
          Flemming   Känner ingen problemet då jag själv kör lastbil… ...   12-08-2011, 17:14
          Gossen Ruda   När jag sakta rullade förbi noterade jag att en pe...   12-08-2011, 18:31
          Flemming   När jag sakta rullade förbi noterade jag att en pe...   12-08-2011, 20:19
          Huggorm   Folk borde konsumera mera närproducerade varor, så...   12-08-2011, 20:23
          Flemming   Folk borde konsumera mera närproducerade varor, så...   12-08-2011, 20:40
          HelénE   Folk borde konsumera mera närproducerade varor, så...   12-08-2011, 21:05
          Peztis   Huuu... läskigt med lastbilar! Blev påkörd av...   12-08-2011, 18:50
          Monarda   Huuu... läskigt med lastbilar! Blev påkörd av...   12-08-2011, 21:29
          Christa   Jag var nära att bli rammad av en långtradare som ...   12-08-2011, 19:13
          HelénE   En liknade grej hände mig för ca 20 år sedan. Det ...   12-08-2011, 20:37
          Huggorm   Det är faktiskt fullt möjligt för en lastbilschauf...   12-08-2011, 22:15
          crilles   en generell rgel... ligg inte jämnsides med en l...   14-08-2011, 00:38
          HelénE   en generell rgel... ligg inte jämnsides med en l...   14-08-2011, 09:26
          Christa   en generell rgel... ligg inte jämnsides med en l...   15-08-2011, 07:11
          Huggorm   En lösning kan vara att standardisera det som gäll...   15-08-2011, 16:23

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 05:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon