Första året lade jag köpejord i rabatterna. Bättre sätt att bränna pengar på känner jag inte till... Den försvann! Lerjorden svalde den och någon jordförbättring blev det inte tal om.
Nu lägger jag ut kartonger eller tidningar, så mycket jag orkar, direkt på gräset. Sedan fyller jag på med sågspån (just nu, för jag har gott om sågspån efter att ha gjort ved för två år framöver) så att det blir ungefär 15 centimeter. Där jag vill plantera föser jag bort spånet, häller i lite jord blandat med benmjöl, och sätter plantan.
Det här skulle kanske bli torra rabatter hos andra, men hos mig funkar det kanon. Min lerjord är alltid någonstans mellan fuktig och blöt, och det i kombination med den här metoden verkar funka perfekt. Det kryllar av mask i jorden, växterna är glada och min rygg är tacksam över att slippa gräva tung lerjord.
Ska jag odla grönsaker eller andra mer näringskrävande växter så får de rejält med kompost runt sig, och gräsklipp istället för sågspån.
Magnoliorna lägger jag bark runt, fyller på då och då. De verkar gilla det och jag tycker att det är snyggt.
Kanter ja... Runt magnoliorna har jag bara lagt ut vedträn som var av fel dimension för vedpannan. Funkar bra där de står, eftersom det är lite ängsaktigt där. I en gräsmatta tror jag att det vore jobbigt med en så lös kantkonstruktion.
Rabatterna vid gräsmattan har jag lagt sten runt, sånt som jag hittat i närheten. Bäst tycker jag det är med stora fyrkantiga betongplattor längst ner, och så kallmurar jag bara med mindre stenar ovanpå. Då kan ena gräsmattehjulet gå på betongplattan längst ner.
När jag planterar träd använder jag såna där fula med ack så praktiska metallremsor, för att enkelt kunna ha kvar en cirkel runt trädet. En cirkel fylld med sågspån förstås