CITAT (silos @ 14-08-2011, 22:03)

Finns det inte en enda människa som fattar vad jag ville med min tråd?<br /><br />Och finns det inga andra kristna här som vill skriva vad det tycker?<br />
Men du. Om du menar att texterna är farliga och läskiga och att dom som lyssnar till dom tar efter dom, så har du någon gång läst Bibeln? Ta David exempelvis, (gick en film om honom för några dagar sedan) Han gjorde en gift kvinna med barn och skickade hennes make in i ett uppdrag mot säker död. En av hans söner mördade den andre och kvar blev liksom bara Salomo. Menar du att ungdom då blir inspirerade och gör likadant?
Om du menar musiken kan jag bara tala för mig själv. Tycker musik frigör. Är inte så förtjust i Heavy Metal ,men gällande musik är det sällan jag lyssnar till texterna om inget speciellt fångar min uppmärksamhet på att dom är speciella. Men visst för egen del tycker jag att musik påverkar min kropp och då på ett positivt sätt. Förstår inte varför du tror att just ungdommar inte kan sålla i texterna och förstå att det som det sjungs om är bara ord eller sagor att man inte kan ta det bokstavligt eller se dom som en uppmaning.
Det gick en TV-serie på SVT som heter "Vad är en människa" du kan ju googla och se om avsnitten ligger kvar på SVT-play. I den sade dom något i stil i att vi gör en massa tankekonstruktioner uppe i hjärnan, att vi är mästare på att hitta på orsaker och samband där det inte finns några, vi hittar på vilket är vår styrka som människor. Det som händer uppe i hjärnan är inget farligt och fullt normalt men man får liksom sålla lite hur man agerar på det man tänker.
"Demoner och jobbiga" tankar är då tankekonstruktioner en värdering som sker uppe i skallen och musik kan hjälpa till att rensa dom ur kroppen(tror jag). Men jag tror inte att det är det man tänker när man lyssnar på musik.
Ett exempel till då: om det är att du tror att ord ihop med musik är extra farligt. Dom texter i Bibeln som är tonsatta då? Om man skulle tonsätta morden som sker i Bibeln med, för all del, Heavy Metal?