Stintan, jag vill inte bråka med dig utan sa bara vad jag tycker. Ingen "måste" göra som jag men personligen skulle jag uppskatta om det var mindre tyckande och gissande, det gäller både skalbaggar och politik.
CITAT (Flemming @ 16-08-2011, 11:49)

Har ingen åsikt om arterna men ställer mig frågande till varför en så pass "liten" fågel kan vara så kaxig...
Jacket i den högra vingen på den stora fågeln,verkar ha uppkommit när den mindre anföll,Lokan,du som har originalblderna,såg du om vingarna vara hela på fågeln före fajten ?
Nja om du tittar noga ser du att den undre fågeln (jag antar att du menar den när du säger "större" för att den är större på bilden, fast de måste ju ha varit lika stora) har ett "jack" i varje vinge på samma ställe. Det är som den ruggar. Fåglar som är så beroende av att kunna flyga som rovfåglar är ruggar långsamt, en penna i taget för att flygförmågan inte ska försämras så mycket, därför ser man ofta dessa jack, alltid på samma ställe i båda vingarna. De här fåglarna har börjat röra på sig, häckningen är avklarad, en del ormvråkar flyttar. Slagsmål är meningslösa nu,
om de kämpar så är det om reviret på våren, fast det är sällan/aldrig det händer, jag har aldrig sett det. De kretsar över reviret och "skryter" och kan kanske diskutera gränsdragningen med sina grannar någon gång, men slåss behöver de inte. Det kan bli bråk om ett kadaver på vintern. Men uppe i luften finns det inget att bråka om. De utnyttjar bara samma termik att vinna höjd i för att spara energi.
Annars stämmer det att mindre arter attackerar större när de känner sig hotade/störda. Svalor kan anfalla sparvhöken, kråkor ormvråken osv.