CITAT (mie009 @ 14-08-2011, 21:55)

Ingen som hade något svar på någon av frågorna?
Jag skall göra ett försök...
Rotklumpen skall helst följa med ner i den nya jorden.
Fråga två hade löst sig själv om rotklumpen suttit kvar men just nu är det viktigast att rötterna kommer rejält under jorden.
Detta för att dom inte skall blottas vid regn eller vattning.
Jorden skall vara en liten bit under bladen,för annars ligger dom mot den fuktiga jorden och då kan dom ruttna.
Om du har packat för löst eller hårt kan vi nog inte berätta...
Bättre med lite hård packning än löst,som förmodligen slutar med en kantring av växterna om det blåser eller något annat som kan få dom ur kurs...
Osäker på om du skall vattna rejält när du har självvattnande men annrs är svaret ja,en rejäl rotblöta och naturligvis drännering i botten av lådan.
Hör med en plantskola eller någon annan kunnig när det gäller självvattnande.
Antalet blommor i en låda är helt beroende på hur stora dom blir när dom är "vuxna" men jag sätter 5 st snowflake per låda (80cm) och det känns helt rätt.
Dom flesta sommarblommor växer in i varandra och då gör det inte så mycket men fyra - fem st blir mitt svar...
Om man kan rota en blomma,den frågan hoppar jag på...
Tappa inte suget,bara för att det kanske inte blev helt rätt i år...
Nästa år,då är du på G
Hoppas mina svar kan vara till någon hjälp...
Ett tips: Besök ditt bibliotek,
Låt balkongen blomma : ettåriga sommarblommor för lådor, krukor och rabatter / Sjunne Andersson ISBN 91-518-3466-9
Sommarblommor : förnya i rabatter och krukor / Inger Palmstierna ISBN 978-91-1-303043-2
Lägger in en länk och klickar du på bilderna,då får du information om innehållet i respektive bok...
http://malmo.stadsbibliotek.org/search~S7*...mmor%26SORT%3DD
Redigerat av Flemming: 18-08-2011, 01:30
Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden.
Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige.
Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13