Jisses vilka åsikter man läser här! Hur ego är folk egentligen?
Har ni glömt hur majoriteten av Sveriges befolkning levde under början och en bra bit in på det förra seklet? Okej, jag är inte lastgammal så jag var inte född men det finns båda fakta- och skönlitteratur man kan läsa och därmed få en inblick om hur det var och framförallt perspektiv på sitt eget liv. Är vi så historielösa eller ointresserade att vi har glömt bort hur det var?
En sak som vi ska vara väldigt rädda om är det välfärdssystem vi byggt upp och som nu börjar naggas i kanterna. Bara en sådan sak som skolmaten. I Norge serverar man inte skolmat i de statliga (eller kommunala) skolorna och man kommer nog heller aldrig att göra det, trots att Norge är ett välfärdsland. Det skulle bli alldeles för dyrt att introducera i efterhand. Matsalar, skolkök, personal, leverantörer m.m. det är en stor apparat.
Ett system som byggts upp från grunden, där allt integreras från början, är svårt att bygga upp igen efter en ev. nedmontering. Därför är det med sorg jag läser vissa inlägg här som blott och bart handlar om hur mycket pengar man själv kan "sno" åt sig. Jag betalar mer än gärna skatt om det går till vård, skola, omsorg, socialt skydd etc. till ALLA och inte bara till mig själv. Jag är en ordinär, heltidsarbetande medelinkomsttagare som gärna skulle ha mer pengar i plånboken men banne mig inte på bekostnad av någon annan!
BOKTIPS: "Mäster" av Alexandra Coelho Ahndoril, Trilogin om Nancy av Elsie Johansson, "Raskens" av Wilhelm Moberg, "Nässlorna blomma" av Harry Martinson
|