CITAT (kluringen @ 19-08-2011, 04:52)

Det går att framställa högvärdiga proteiner av grödor, men det duger inte åt rovdjur hur välsmakande foder man än lyckas framställa. De kan må gott ett tag, men så småningom dör de av taurinbrist som bara finns i animaliska proteiner. All andra påstående är bullshit från fodertillverkare som har hittat en ny lönsam marknad.
Det stämmer att katter behöver få i sig taurin, men även taurin går att syntetisera och just taurin är en av de ämnen som finns i den vegetabiliska kattmaten.
Vegecat (ett näringstillskott för katter)'s näringsdeklaration:
Dried kelp (source of arachidonate), Calcium carbonate, Monocalcium phosphate, DL-methionine,
Taurine, Choline chloride, Dl-alpha tocopheryl acetate, Zinc oxide, Ferrous sulfate, Vitamin A-acetate, Copper sulfate, Ergocalciferol, Sodium selenite, Vitamin B12 supplement (methylcobalamin)"
Det finns även andra märken.
CITAT (kluringen @ 19-08-2011, 04:52)

Veganer som vill ha husdjur må skaffa sig en gräsätare eller en allätare. Hund är tveksamt, jag kan för lite om hundar. En gris går säkert bra.
Det är just pga detta som jag ogillar den här sortens skitjournalistik, för att folk kan få fel bild av veganer (och andra) generellt, även om det givetvis måste finnas knäppskallar bland veganer, presis som bland folk i allmänhet. Jag har varit vegan sen 1994 och vid den tiden då jag bestämde mig för att välja bort animaliska produkter ur min kost bodde jag med 2 katter. Jag fortsatte ge dem animalisk kost just för att jag var/är tveksam till vegetabilisk kost till katter.
Jag känner flera veganer som lever med katt/er och ingen av de jag känner ger sina katter vegetabilisk mat. Vad gäller hundar så är det faktiskt inga problem alls. En bekants golden levde på vegetabilisk hundmat (tillverkad i Sverige av ett företag som även tillverkar animaliskt foder) och både var frisk och blev gammal. Har även träffat minst ett par hundar till som lever på vegmat och mår hur bra som helt. Vegetabilisk mat för hundar började i Storbritannien då uppfödare upptäckte att hundar med t ex hudproblem/allergier blev bättre av vegmaten.
Redigerat av batski: 19-08-2011, 08:01