Jag har en inglasad balkong och har för första gången fyllt den med blommor. Jag är väldigt novis på det här och jag och min man har i flera år lagt ner hela projektet efter att ha stått ovisa och velat i trädgårdsaffärer. Detta år tänkte vi att vi anfaller, köper det vi tycker är fint och lär oss på vägen. (SÅ himla dyrt är det ju inte) En del av blommorna (bland annat en Nepeta) dog direkt, andra kändes det som att man hade en ständig kamp med. Andra har klarat dig jätte bra. En prästkrage och rödbladig alunrot har stått fina hela sommaren, pelargonerna har vissnat och blommat om vart annat (suck vad mycket skräp...)
Men som sagt, vi var ovisa och tog bara blommorna från affären till balkongen, lät dem vara i sina köpta plastkrukor och ställde dem i några fina ytterkrukor och gjorde inga omplanteringar. (hehe)
Nu har jag gjort ett race till här på sensommaren och denna gång har jag tänkt plantera lite blommor i en balkonglåda. Jag har förstått att det inte är att rekommendera att göra som vi gjorde.
Men då kommer vi till min fråga.
En salvia (inte kryddan utan blomman), en fjärilslavendel och en dalia (rätt stor) som nu ska göras något med. Jag vill ju gärna inte ha för stora krukor. Inte heller gillar jag när det är hål i dem eftersom jag har matta och möbler som inte mår så bra av väta.
Ska jag plantera om blomman i samma innekruka och låta den stå en en ytterkruka eller ska jag plantera blommorna i ytterkrukor utan dräneringshål (med kulor i blotten).
Tacksam för svar.
|