Jag förstår din poäng och tycker också djur ska leva så naturligt som möjligt. Iaf vad gäller deras beteendemässiga behov. Men jag är faktiskt inte längre så säker på att naturligt alltid är bäst, fast det är en annan fråga. Men tillbaka till maten. Det är inte heller naturligt för katter att äta kor, grisar eller fiskar

även om det är betydligt närmare deras naturliga kost än vad vegetabiliskt protein med tillsats av syntetiserat taurin och andra ämnen är. Men i slutändan tror jag att det som är viktigt är att de får i sig allt de behöver.
Vad gäller vissa näringsämnen så är det ingen skillnad mellan naturligt förekommande och syntetiserade molekyler. Det är allstå samma molekyler med samma kombination av atomer. Ivf känner jag ändå en viss skepsis till att ge utpräglade rovdjur vegetabilisk mat. Men är öppen för tanken att det kan funka.
En annan aspekt som jag har funderat på är om katter njuter lika mycket av sina måltider när de får äta vegetabiliskt. Jag tycker njutning är det som gör livet meningsfullt och det är inte schysst att ta ifrån dem det. Jag känner visserligen en katt som älskar majsvälling över all annan mat (jodå han får animalier), men smak är ju en ganska individuell sak och man kan ju aldrig riktigt veta.
Fast vetenskapen går ju framåt och vad gäller människomat så finns det redan vegetabiliska varor som både smakar och känns väldigt köttliknande och det kommer nya hela tiden, så jag kan mycket väl tänka mig att maten kommer att vara annorlunda i framtiden, inte minst med tanke på att vi bara blir fler och fler hela tiden och det kommer helt enkelt inte att vara möjligt att odla växter (både för mänsklig komsumption och till djurfoder) och ännu mindre föda upp djur, som räcker till alla.
Hur som helst så ville jag bara säga att just detta fall inte alls behöver vara så galet som journalisten fått det att låta. Tycker fö att det finns mycket usel, oseriös och rent av desinformativ journalistik, så det kan vara bra att ha det i åtanke när man läser nyheter och noticer.