CITAT (Gossen Ruda @ 19-08-2011, 12:33)

Man kan bry sig om saker men ändå exempelvis äta kött.
Kan jag bry mig om dig samtidigt som jag handlar på ett sätt som innebär att du plågas ihjäl? Kan jag säga att jag bryr mig - verkligen bryr mig - om klimatet och världen och sen leva på ett sätt som bidrar till världens undergång med katastrofer, svält och krig? Eller ja, man kan kanske bry sig känslomässigt, men när jag skrev bry sig tänkte jag på handlingar som påverkar verkligheten och inte bara hur man känner inför den.
CITAT (Gossen Ruda @ 19-08-2011, 12:33)

Vad du skriver tidigare om att att det finns vegetariska rätter som liknar kött så undrar jag bara varför? Att sukta men inte våga? Är det grönsaker så kan det väl se ut som grönsaker och även smaka som såna.
Helt enkelt för att man är van vid vissa smaker. Jag vet att det finns människor som väljer bort animaliska produkter för att de tycker det är äckligt, men majoriteten gör det av andra anledningar, oftast etiska sådana, men ibland även hälsomässiga. Så om det finns mat som känns bekant fast utan de negativa konsekvenserna som animalier innebär, njuter man gärna av det

Jag menar inte med detta att grönsaker inte skulle vara gott, men vi är ju vanedjur så det kan vara trevligt med lite tzay ibland

Vegetabilisk mat som liknar kött smak- och konsistensmässigt har sitt urprung i Kina. Det var en kinesisk kejsare (minns tyvärr inte namnet) som blev hängiven buddhist och ville följa den buddhistiska uppmaningen till att inte skada andra kännande varelser. Men han älskade smaken av kött, så han gav order om att man skulle ta fram mat som smakade och kändes som kött men som inte skadade någon. Sen levde den kunskapen vidare i buddhistiska kloster.
Mitt val att välja bort animaliska produkter handlade inte om mig själv (även om jag märkt att jag blir blir förkylld mycket mer sällan enda sen jag blev vegan och dessutom är risken mindre att den astmatiska bronkiten jag hade när jag var liten kommer tillbaka) eller mina smakpreferenser, utan det handlar om de otaliga kännande varelserna som lider och dör helt i onöden, det handlar om de svältande människorna i världen och det handlar inte minst om att rädda livet på Jorden så som vi känner det. Sen i längden börjar det även handla om en själv på sätt och vis.
Jag tycker
Prof Gary Francione uttrycker det bra:
"Veganism is not about giving anything up or losing anything; it is about gaining the peace within yourself that comes from embracing nonviolence and refusing to participate in the exploitation of the vulnerable"
Sen att jag är lite hedonistisk av mig och gillar att njuta av bl a. mat och dryck gör att jag gärna provar nya- och/eller spännande smaker. Men jag måste säga att jag inte längre betraktar djurs kroppar, deras kroppsvätskor eller moderkakor som mat. Och ja smaksinnet förändras med tiden (mer än luktsinnet faktiskt) och jag tror jag kanske skulle kräkas i fall jag fick i mig komjölk i dag.
Men nu har vi kommit ifrån ämnet lite
Redigerat av batski: 19-08-2011, 13:35