Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp, jag har blivit med växthus...!, hur välja de perenna växterna?
          Mia, zon 3
          Inlägg 22-08-2011, 13:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Hej alla!

Ojojoj - jag har impulshandlat ett växthus... Tänkte att jag kunde vänta till våren med att bestämma vad jag skulle plantera i det, men nu när grunden ska läggas så måste man ju redan nu bestämma var man ska ha eventuella markbäddar så att det inte blir 60 cm vibbrat grus att ta sig igenom just där...
          Alltså - kan någon hjälpa mig att tänka ut vad jag ska sätta?

Det är såklart de fleråriga sakerna jag funderar på. Vinranka känns som en självklarhet (eller är det inte det?). Sedan vill man ju gärna ha "allt", men det jag mest kikar på är fikon och aprikos.
          Funderar på att plantera mitt i huset istf spaljerat på en vägg - heltokigt eller bra?

Förutsättningarna är:
          - zon 3
          - ca 15 kvm stort, 3,5 m i nockhöjd
          - tegelsockel och lite nedsänkt längs tre sidor, så det isolerar kanske något
          - tror inte att jag kommer att ha uppvärmt på vintern, men bubbelplast och kanske en värmefläkt om det blir extremkallt kan jag tänka mig

Har ni alltså tips på bra sortnamn på aprikos, fikon och vinranka? (eller borde jag satsa på något annat?)
          De får ju inte bli för enormt stora, även om man kan beskära en del. Goda frukter är ett måste, annars är det ingen poäng med dem. Och så härdigheten då, de får klara vinterförhållandena.

Tackar på förhand!
          /Mia
          (för er som finns på AoT också så är det samma inlägg här - beklagar om det blir tjatigt!) flirting.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Peztis
          Inlägg 22-08-2011, 14:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Mitt växthus är 14,1 kvm och jag har bädd utmed ena långsidan och en a kortsidan.
          I hörnet av ena kortsidan har jag dessutom delat av bädden så att vinrankan kan få bre ut sig där och förhoppningsvis inte inkräkta på de andra bäddarna.

Enl rekommendation här på Odla valde jag en Himrod som ska ha oerhört goda gröna och kärnfria druvor. Den ska också vara härdig här i zon 3.

Ser nu att Odla har ett jättebra erbjudande på 79:- på den, själv betalade jag 199:- på Plantagen.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 00:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon