CITAT (*Stintan* @ 25-08-2011, 17:29)

Den nya kosten det talas om i artikeln var inte fettsnål i motsats till livsmedelsverkets rekommendationer enligt skribenten. Men det kanske bara är så att de kommit på att det är bra att äta just de saker som räknades upp och isåfall kan man ju inte ens tala om "en ny kost".
Artikeln säger ju egentligen inte så mycket.
Min farfar blev 98 och åt i hela sitt liv riktigt smör så bonde han var. Han dog inte heller av åderförkalkning.
Den största skillnaden mellan de två kosterna i studien är egentligen att den så kallade traditionella innehåller bröd och frukt. Det vore intressant att veta sammansättningen på brödet och hur mycket bröd de ätit. Dels hur mycket per dag och dels hur mycket åt gången.
Det vore också intressant att veta hur mycket frukt de ätit och när och i förhållande till annat födointag.
Livsmedelsverkets allmänna råd till hela befolkningen säger max 30 energiprocent fett. Det tycker inte jag är så lite.
Har för mig att de skriver att brödet helst skall innehålla hela korn men jag hinner inte kolla nu.
Sojaprodukter har ju extremt lågt GI och Livsmedelsverket är ju inte emot den typen av fett som ingår i vegetabilier.