CITAT (*Stintan* @ 25-08-2011, 18:50)

Som jag sa så tycker jag att artikeln är alltför knapphändig men det står ". En grupp fick följa den traditionella lågfettkosten, som i dag rekommenderas inom sjukvården och av Livsmedelsverket". Vi vet egentligen ingenting om vad de övriga grupperna åt mer än att det ingick mycket grönsaker men lade även till nötter, sojaprotein, växtsteroler i margarin och fibrer från till exempel havregryn i deras kost.
På slutet står det "Göran Berglund, som är professor vid Lunds universitet, tycker att den nya studien är viktig:
– Det här visar hur fullständigt fel Livsmedelsverket har när de rekommenderar fettsnål kost till befolkningen. Jag hoppas att detta blir en ögonöppnare för dem, säger han"
Menar du då att han har fel när han säger detta?
För att kunna säga något om läkarens uttalande så skulle jag behöva veta mer exakt vad de åt och dessutom hur mycket de rörde sig och i vilken fysiskt kondition de var. Dessutom är det väldigt intressant om grupperna fick i sig lika många kcal per dygn. Om de inte fick det så är ju grupperna inte jämförbara.
När det gäller läkare så finns det ju LCHF-are även bland dom och enligt enligt en diabetessjuksköterska så är läkare inte speciellt kunniga inom nutrition.
Sedan kan man ju konstatera att skillnade i blodfettsänkning är mellan grupperna är 10 % och man skulle också behöva veta vad utgångsläget var och vilken blodfettprofil de har. Alltså fördelningen mellan HDL, LDL, VlDL och triglycerider.
När det gäller Livsmedelsverkets kostråd så tycker jag att de inte skulle klumpa ihop frukt och grönsaker. De säger ju minst ett halvt kilo frukt och grönt per dag. Ett halvt kilo frukt per dag är nog för mycket för de flesta. Särskilt om man äter bröd också. I texten till råden står det visserligen hur stor andel grönsaker de tycker att man skall äta men det är ju inte det som basuneras ut. Vad sjukvården ger för råd till patienter med hälsoproblem vet jag inte.
När det gäller bröd så säger kostråden 70 g fullkorn per dag för kvinnor i genomsnitt. Det motsvarar enligt SLV •1 portion havregrynsgröt och 1 portion fullkornspasta.
Det är alltså inte speciellt mycket. Många som äter bröd äter alldeles för mycket i förhållande till hur mycket energi de gör av med på dagen.
I de allmänna kostråden står att om man följer allt det andra och dessutom motionerar så kan man äta lite godis också men vad sjukvården ger för råd till sina patienter vet jag ju inte. De borde ju vara annorlunda än Slv´s generella råd.
Redigerat av Christa: 25-08-2011, 21:15