CITAT (Cilla @ 26-08-2011, 11:32)

Trots bra bilder avslöjar de en inte en klar orsak, men visst är det troligt att dina tidiga gissningar har något med det att göra; något i samband med stensättningen är väl mest troligt. Kanske förgiftning av stenmjöl et som användes under plattorna?
Det ser dock inte ut som att buskarna helt dukat under. Jag skulle ha vattnat rejält i försök att vattna ur jorden. Minst ett par rejäla omgångar nu innan bladfall, och så ett par innan knoppsprickning på våren. Här gäller att låta spridaren stå på under hela nätter och kanske dygn med liten spridningsstråle just i jorden vid buskarna.
Sedan får man hålla tummarna. Det är synd på en så fin och tät berså som denna, men självklart går det att byta ut plantorna och få dit nya också. Då vill man dock att jorden ska vara helt fri från det som orsakar problemet just nu.
Tack för rådet! Jag hoppas att det kommer att hjälpa. Buskarna är inte helt döda, där finns massor med nya knoppar, så jag har gott hopp. Det har regnat väldig mycket här under hela juli och även augusti. Men jag skall vattna ändå!