Många av mina Hoyor har jag fått tag på via www.odla.nu och www.alltomtradgard.se Sedan så har Svenska Hoya Sällskapet en Sälj/köp/byt sida där jag oxå har fått tag på hoyor. www.swedishhoyasociety.com Jag är medlem i olika hoya e-postlistor där jag har lyckats byta till mig en hel del hoyor. Jag har kollat mängder med svenska hoyahemsidor där de flesta samlare skriver att man kan höra av sig om man är intresserad av deras hoyalistor..... Det finns massor av ställen där man kan få tag i hoyaskott om man bara vill, frågan är hur stort intresset egentligen är. Jag finns själv på tradera och visst även jag har handlat ett par sticklingar där... jag har även sålt hoyasticklingar på tradera... en engångsförteelse dock. Jag har inget emot Tradera.. tycker det är ett bra, trivsamt ställe.. men om man går dit för att köpa billiga hoyor... ja då är man helt fel ute. Ok jag ska erkänna att priserna där är inte lika hutlösa som de har varit... verkar som om det stagnerat lite... som väl är... men fortfarande är många arter väldigt dyra. En annan risk just nu är att köpa plantor överhuvudtaget, spelar igen roll vart man köper dem... ska de skickas per post så löper man risken för att det inte finns mycket kvar när man väl får hem den. Alla packar tyvärr inte lika bra och vädret är juh som alla vet opålitligt.....frosten skördar många offer just nu.
Mvh M.
|