Ni som har nyligen börjat med bokashi, rosita och evely, uppdatering tack!
Går det verkligen fortare än varmkompost?
Just nu i alla fall ser det ut som att matavfall förvandlas ganska fort i min kompost, men har inte riktigt koll på hur många dagar/veckor det tar.
Fast vad jag förstår nu är att nackdelen (jämfört med bokashi) är den där med gaser som bildas....
Hade aldrig tänkt på det....
Vad ser ni för fördelar?
För mig blir det nog att kunna göra "ny jord" till inomhus växter, jag tar aldrig in kompost till det...
Det som gör att jag blir lite tveksam att börja med bokashi är just att behöva köpa medlet hela tiden som flera andra har sagt - varmkomposten har ju ingen "driftskostnad".
Men eftersom medlet ska vara som en "bacteria culture" som i yogourt eller surdeg, skulle det inte funka på samma sätt att "föröka" genom att t.ex. värva lite färdig jäst matafall mellan lagar av färska matavfall? Som att använda lite yogourt att göra nya yogourt....
Jag fick 10-liters hinkar från matsalen på jobbet, tänkte göra hål på botten på ena och stoppa in i den andra för att samla vätskan. Fick en också från pizzerian :-)
Idén kom härifrån:
http://www.youtube.com/watch?v=gFlh5yPGJJo...feature=relatedDå blir det ingen stor investering att testa bokashi i alla fall!