CITAT (Christa @ 27-08-2011, 12:51)

Det är ju mycket mer än så tycker jag.
Ja, t.ex. livskvalitén hos alla som blir ledsna över att inte längre kunna plocka en handfull smultron och stoppa in i munnen. Jag åt smultron i år, lite vemodigt, det kanske var sista gången i mitt liv... Jag vet inte hur jag ska göra faktiskt. Att ta hem smultron och tvätta dem är inget alternativ, de är ju mosade när man kommer hem med dem. Man kanske skulle flytta till en storstad med bara betong. Först kommer fästingarna och gör att man inte kan röra sig fritt längre under en stor del av året, det tror jag till stor del beror på jordbruks- och skogspolitiken, dvs. igenplanterade beteshagar med hög och fuktig vegetation. Att man utrotar denna landskapstyp och med den en massa arter är i sig så sorgligt så fästingarna spelar mindre roll i sammanhanget. Och nu dvärgbandmasken. Snart finns det inget kvar att njuta av. Hade det varit ett pris på göktytans överlevnad eller människans rätt att känna sig glad så hade det varit lönt att bevara betesmarkerna och bekämpa dvärgbandmasken. Jag blir oerhört besvilken, ledsen och uppgiven.