CITAT (Jubbe063 @ 27-08-2011, 13:42)

Att blåbär växer högt spelar nog ingen roll. Maskens ägg sprids med vinden. Men smitta är ovanlig. I södra Europa där upp emot 50% av rävarna bär på smitta så är det bara en handfull människor som drabbas bland en befolkning som flera gånger om är större än lilla Sveriges befolkning.
I Sverige har prästen beräknats finnas hos några promille av rävstammen, så att smittas som människa är näst intill obefintlig, större chans att vinna på lotto.
Se:
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-o..._dvargbandmask/ http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Zo...multilocularis/Ett par promille av rävstammen är av hela rävstammen i hela Sverige. Det påverkar knappast smittrisken för bonden där de hittat två smittade rävar på hans äng. Mycket märkligt tycker jag att basera risk på det viset.
Det är samma sak som om man skulle säga att risken att köra vält med motorcykeln är ett par promille och strunta i att alla inte kör motorcykel.
När det gäller antalet som blir smittade i Europa så har man också där slagit ut på hela befolkningar och alltså räknat in dom som bor i storstäder och aldrig sätter sin fot i skogen. Det skulle vara betydligt intressantare att få veta hur många som smittas av dom som äter bär i skogen. Då skulle vi en helt annan siffra.
Dessutom läste jag redan för 20 år sedan att i Tyskland och andra smittade länder så äter man inte bär i skogen eller råa bär över huvud taget. Att sedan barn kanske gör det som t ex Elisabeth berättat att de gjorde när hon var liten spelar inte så stor roll eftersom endast barn med nedsatt immunförsvar riskerar att bli smittade.
I dokumentet jag nämnde tidigare så har de i princip skrivit att man kan äta bär eftersom det är större risk att bli smittad av sina stövlar eftersom rävarna lägger sin skit på stigen och inte bland bären.
När det gäller lingon så är det helt fel. Vi satte i oss en massa råa lingon förra hösten på ett ställe där det fanns rävskit på en massa ställen bland bären. Jag plockade inte närmnare högarna än 0,5 meter men hade jag vetat att det fanns dvärgbandmask i området så hade jag inte ätit dom råa.