Att tycka beslutet att upphäva avmaskningstvånget vid införsel av hundar utomlands ifrån är urdåligt tycker jag också, men vi ska också komma ihåg att masken kan ha kommit in med någon smuggelhund vilket är ett stort problem. Inga regler och lagar i världen kan ta bort risken att få in farliga sjukdomar så länge man inte tar i med hårdhandskarna mot hundsmugglare. Inte heller är alla som förmedlar "adoptivhundar" från andra länder särskilt seriösa och många sjuka hundar har kommit in den vägen trots att det finns regler, som det går att kringgå genom falska veterinärintyg mm.
Normala hundägare som reser med sina hundar är nog i allmänhet måna om sina djur och vidtar nog de åtgärder som behövs med eller utan lag. Inget borde för övrigt hindra att jordbruksverket rekommenderar åtgärder man bör vidta.
Själv klarar jag inte av att gå omkring och vara rädd för allting som möjligen eventuellt kanske skulle kunna hända om utifall att.... Risken att en människa skulle bli smittad i Sverige är minimal och att bli närmast hysterisk för att ett par enstaka rävar påträffats med dvärgbandmask är att överreagera. Rävarna lever inom revir som varierar i storlek med födotillgången. Om tillgången är god räcker ett litet revir, medan rävar i ett fattigare område måste försvara ett större. Revirstorleken varierar mellan ca 20 och 2 000 hektar (0,2-20 km2). De avgränsas ofta av naturliga gränser som vattendrag och vägar. Är man rädd för att äta bär i skogen eller plocka svamp kan man ju enkelt låta bli att göra det inom de områden de smittade rävarna påträffats. En av rävarna påträffades för övrigt bara ett par mil härifrån. Flera rävar inom samma område sköts och undersöktes men bara en var smittad. Dessutom har jag hört att man på några håll planerar skyddsjakt på räv som rör sig i och nära bostadsområden. Jag är inte rädd för att plocka bär och svamp.
För övrigt kan nämnas att enl. Smittskyddsinstitutet ökar antalet fall av hjärninflammation till följd av fästingbett kraftigt Hittills i år har anmälts 144 fall av TBE. Under augusti fram till den 24 anmäldes 66 fall! Trots det säger dom att risken att drabbas är liten.
Risken att drabbas av dvärgbansmask är inte bara liten utan minimal. Åtminstone i dagsläget.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|