CITAT (Sainty @ 27-08-2011, 13:46)

Jo, men växter behöver lika mycket mörker som de behöver ljus (med vissa undantag). Detta för att kunna omvandla druvsockermolekyler till stärkelse eller cellulosa, alltså det som gör att växter blir kraftiga. Ultimata är alltså 12h ljus och 12h sömn. Minsta tiden med mörker som rekommenderas för att få välmående växter är 8h.
Har man svagt ljus så får man ju ha lampan på 14h, men då ger man mindre tid för växten att bygga upp sig samtidigt som det finns en stor risk att man slösar bort för mycket ljus - hinner inte växten att omvandla allt socker under natten så behöver den ju inte så mycket ljustid (effekten syns oftast som ljusare blad).
Då är det ju effektivare enligt min mening att bara att skaffa en lampa extra eller en starkare lampa för att öka ljuset vilket leder till färre timmar i ljuset, och så ökar man samtidigt nattproduktionen av stärkelse eller cellulosa då man ger växterna längre sömn.
Nu skrev jag också 10-12h för just Angeline. Köper hon 36 wattaren eller en lågenergilampa så blir det tillräckligt för hennes citron- och mangoplanta som hon fått upp från kärnor, det är jag övertygad om.
lite offtopic blir det kanske nu.
Läste på nätet att 18/8 användas bland annat av kommersiella odlare för att optimera tillväxt av bland annat Capsicum och även bland cannabis odlare så är det 18/6 och till blom 12/12 som verkar vara det som används förutom en del som test kör med 24timmar ljus . Citrus är en växt som blommar oberoende av ljustimmar och mörker men skulle antagligen klara sig lika bra med 12/12 som med 18/6 eller 16/8 eller 14/10. Och visst är det viktigt med rätt ljus och styrka. Ljustid och ljusmängd behövs för att att bygga upp stammar och blad, tillväxten sker i ljus och ljus och mörker är beroende av vandrar. Bevisligen så fungerar 18/6 alldeles utmärkt då jag själv har det så på vintern. Även 16/8 fungerar för mina växter. I mina länkar står det också att det fungerar.
Varför jag tipsade om 16-18 timmar är att jag använder det och tycker det fungerar bättre än så som jag haft det tidigare dvs 12/12. Mina citroner (och citrusar) svara väl på det mer och stadigare tillväxt (kraftigare plantor).
Trådskaparen kan ju testa och se vad som ger bäst för hennes plantor, dina länkar om lampor fungerar säkert bra (har inte läst). Så där har jag inte så mycket att skriva om utan det är bara detta jag svarar på när du tyckte mitt tips var överflödigt , själv använder jag kallvita lågenergi köpta hos
http://www.lampion.se/ och dessa lysrör köpta hos
http://www.pwss.se/product.php?productid=2...1716&page=1