CITAT (Gossen Ruda @ 27-08-2011, 17:57)

TBE är långt värre än masken och än så länge en reell fara i vissa områden. Jag är inte vaccinerad och har heller inga planer på att göra det i nuläget. När du skriver att sniglar kanske kan sprida masken då tycker jag att du har funderat för länge. Gröm inte heller att gröna män från Mars kanske sprider smittan.
På vilket sätt menar du att TBE är långt värre? Det är ytterst få som dör av det medan dvärgbandmasken är dödlig och ofta kräver livslång behandling.
Det är flera som skrivit om att vara orolig och rädd. Det jag frågade när jag startade tråden var om andra här i forumet att ändrat beteende på grund av dvärgbandmasken.
Att man t ex sköljer fallfrukt extra noga eller att man kokar den.
Att man kanske är noggrannare med hur man hanterar sina stövlar efter att man varit i skogen.
Jag vet många som slänger mat bara för att datumet har gått ut. Det kan man ju kalla för en större hysteri i så fall.
Är alla som mäter radon eller sanerar för det så oroliga och rädda som ni beskriver att jag är för dvärgbandmasken? Risken att bli sjuk av radon är ju i princip lika liten som att smittas av dvärgbandmask.
Hur skulle ni göra om ni var bonden där de hittat två smittade rävar? Skulle ni äta fallfrukt utan att skölja den från hans trädgård? Skulle ni äta sallad och annat från den trädgården utan att bry er om att smittan finns där?