CITAT (Myosotis @ 28-08-2011, 10:15)

Vad är det för operation?För övrigt måste jag säga att det är lite märkligt att folk inte får oroa sig för det som oroar dem utan att någon kommer med pekpinnar. Jag använder bilbälte och ridhjälm fast jag aldrig har varit med om en bilolycka eller landat på huvudet när jag ramlat av hästen. Jag undviker cancerogena ämnen, hopp från höga hus och annat som är riskfyllt, och då gör jag inte en beräkning varje gång hur mycket mer sannolikt det blir att jag får cancer om jag äter denna brända brödskiva, det är väl bara att skrapa bort det brända som ju dessutom smakar äckligt. Ändå har jag blivit utskrattad för att jag inte äter det svarta, "det är så mycket som är farligt här i livet". De som verkligen blir sjuka pga sitt risktagande kanske ändrar åsikt sen när det är för sent?
Jag bor i Skåne och det känns inte som om det finns någon risk för dvärgbandmask alls än. Öppnar de gränserna för alla smittade hundar så kommer jag att bli tvungen att sluta äta blåbär tidigare än om smittan skulle leta sig ner hit på egen hand. Sen finns väl risken att masken finns på fler ställen redan pga smuggelhundarna och andra hundar som folk har struntat i att avmaska för att det ändå inte sker någon kontroll

Blåsorna med mask sätter sig oftast i levern och då opererar man bort en del av den. Levern kan växa till sig igen efter att man tagit bort en bit.
Sätter de sig däremot i lungorna eller om levern är svårt angripen så går det inte att operera och då får man äta maskmedel livet ut.
Jag håller med dig om att det är konstigt att så fort man ens funderar på att undvika något som kan vara skadligt för hälsan så är det genast några som påstår att man är orolig, rädd eller hysterisk på ett negativ sätt.
Folk kan ju välja vilken risk de vill ta men man vill ju åtminstone ha ett bra underlag för sitt beslut. När man läser rapporten som ligger till grund för slutsatsen att vi kan fortsätta att plocka bär och äta bär i skogen som vanligt i Sverige så finns det en hel del konstiga saker. Det känns nästan som ett beställningsverk för att lugna befolkningen och inte orsaka ekonomisk skada för företag som ägnar sig åt odling och naturbruk.
Jag frågade SVA om äggen kan spridas med sniglar och de svarade att det inte är någon känd smittväg. När jag sedan frågade om någon hade undersökt saken så upprepade de bara att det inte är någon känd smittväg.
När man läser lite mer i det som skrivits så står det att särskilda rekommendationer kan behövas i de områden där smittan konstaterats men den informationen har inte gått ut till allmänheten.