CITAT (*Stintan* @ 28-08-2011, 15:45)

Det där räcker fullkomligt att träna på.
Nej tycker jag att man ska använda så lite som möjligt och istället avleda. Men träna gärna in ordet så hon lär sig. Byt gärna då och då ut godisbelöning till ett glatt
braaa duktig och kanske lite klappar när du märker att hon förstår vad du menar. Hon ska ju så småningom kunna göra det du säger utan att få godis. Bra att du böt bort ordet
godis. Själv tycker jag att
stanna kvar är viktigt att kunna men det kan du lägga till senare när sitt och ligg funkar ordentligt.
Var konsekvent! Det kan inte sägas för många gånger.

Bra att du sa att jag ska va konsekvent, för det har jag svårt med, hon är ju så söt.

CITAT (Gertie @ 29-08-2011, 12:49)

När jag köpte min papillon, fick jag en DVD från SKK med i köpet. (Välkommen valp)
Där visas bl.a. hur man tränar "vardagslydnad".
Har du inte fått den?????
Nej tyvärr fick jag ingen dvd.

CITAT (KatteLatte @ 29-08-2011, 13:33)

Mycket godis blir det i början.... Namn - godis. Bra!!!! - godis. Osv. Blir det för mycket mat på en liten vappe så kan du dra ned fodergivorna litet. F ö så brukar det gå alldeles utmärkt på de flesta valpar att ge just en kula av det vanliga fodret som beköningsgodis så vet du att det de får i sig också är nyttigt.
Har du hört talas om experimentet med Pavlovs hund kanske; det gäller att hjärntvätta hunden och få till betingad reflex. Och ffa att bygga upp en bra relation er emellan så här i början. Det är A och O.
Det valpen först måste lära sig är att det är positivt att du säger namnet. Och att det är positivt när du säger ordet Bra, eftersom du i senare situationer inte alltid kommer att kunna ge belöning med en gång.
Map inkallning så tänk "tvärtom", vilket du ofta får göra i hundsammanhang. "Hit" och sen börjar du kuta iväg från valpen så snabbt du kan, så skall du se att du får snabba inkallningar.
En annan form av belöning som jag själv gillar är kamptrasa. Ta ett avklippt byxben, sätt en knut mitt på och sen kan du belöna med litet dragkampslek. Eller ta en boll i snöre.
Att springa ifrån valpen har jag prövat, men då går hon på andra hållet eller går och hällsar på någon. Så koppel är ett måste på henne.