CITAT
Nu bildas organisationen Svenskt Viltkött
Jägareförbundet Västmanland är nu inne på sitt andra år av det framgångsrika projektet Älgveckan. I höst utökas projektet och kommer innefatta nio län i Mellansverige.
I fjol ägde Älgveckan rum på cirka 15 restauranger, serveringar, skolbespisningar, konditori och butiker i länet. Totalt mötte 30 000 portioner älgkött nya konsumenter under veckan.
Jordbruksverket såg mycket positivt på arbetet och beslöt skjuta till pengar för att kunna vidareutveckla arbetet i projektet inom ”Matlandet Sverige”.
I år går projektet vidare och har nu utökats till nio län i Mellansverige som genomför älgveckan den andra veckan i november.
För att få en enklare hantering av viltets väg till tallriken, samtidigt som konsumenten alltid ska garanteras en perfekt produkt, tog Jägareförbundet Västmanland initiativ till ett möte. Där deltog företrädare för vilthanteringsanläggningarna i Mellansverige samt de största anläggningarna i syd och orr, representanter från Livsmedelsverket, viltköttshandlare, Yrkesjägareföreningen, LRF och Jägareförbundet.
Ny branschorganisation
Parterna möttes på Kungsbyn utanför Västerås för diskussioner om regler, lagar, möjliga förenklingar, gemensam marknadsföring och inte minst möjligheten att starta en branschorganisation som skulle gagna alla parter i kedjan – från skogen till tallriken.
Dagen avslutades i stor enighet om att direkt bilda en branschorganisation! Så blev också fallet och en interimsstyrelse utsågs för organisationen för Vilthanteringsanläggningar. Arbetsnamnet på organisationen blev Svenskt Viltkött, skriver Jägareförbundet Västmanland i ett pressmeddelande.
Mer ekologiskt än så går väl bara att få med spjut eller pil och båge.