CITAT (*Stintan* @ 30-08-2011, 18:27)

Och hur ofta trampar man i rävbajs?
Där vi åt lingon direkt från riset förra hösten fanns en massa rävskit. Kanske 20 högar på 100 kvadratmeter. De lägger ofta bajset på något som är högre än omgivningen men någonstans i något dokument från någon myndighet stod det att det oftara ligger rävskit på stigen än bland bären och att det därför var större risk att bli smittad av sina egna stövlar än av bären.
Lite knöligt är det även om man kokar frukten. Man tar i den och skall inte klia sig i ansiktet. Man slabbar med den i vasken och rör i grytan innan det kokat upp osv.
Likadant med svampen. Vi brukar rensa kantarellerna och lägga dom i en skål i kylen för att ha färska ett tag. Kan man göra det nu?
Att vara orolig är inte samma sak som att undra hur man bör göra för att minska risken att bli smittad. Även om risken är låg i genomsnitt i Sverige så kommer ju smittan att bli vanligare och vanligare och det kan ju vara bra att lära sig rätt hantering och att väcka frågorna till myndigheterna INNAN var och varannan räv är smittad.
Myndigheter är dock ofta dåliga på att informera allmänheten. Många ungdomar har blivit smittade av campylopacter därför att dom inte känt till hur man bör hantera kyckling. Så som dom slabbar med händerna i maten i TV så är det heller inte så konstigt.
Det skulle vara intressant att få se vilken information som gått ut till allmänheten i smittade länder. När dom gör riskvärdering i Sverige så utgår dom ifrån hur många som blir sjuka varje år i dom länderna men om folk där sedan länge låter bli att äta färska bär i skogen och har vidtagit andra åtgärder för att skydda sig så är det ju inte helt jämförbart.
Jag plockade plommon hos grannen igår och då hade jag med mig en stege. Jag klev bland plommonen på marken där räven förra året åt på nätterna (den kan ju ha varit där i år också) och då inställer sig frågan om jag måste tvätta stegen efteråt.
Eftersom det blir så mycket om och men så är nog det viktigaste att man har god handhygien och tar för vana att aldrig stoppa något i munnen utan att tvätta på det och händerna först.
Jag springer inte omkring och är så himla orolig utan vill bara veta hur jag skall bete mig för att minska risken både nu och när smittan blir vanligare.
När det gäler oro så är jag nog mest orolig för en pandemi av fågelinfluensa och för mulitresistenta bakterier. Lite nojig kan jag också bli när jag vaknar på natten och tycker att något kryper på kroppen efter att jag varit där det kryllat av fästingar. I år har jag inte sett så många men tidigare år har jag haft hela byxorna fulla när vi gått på en del ställen.