Jag kör med en hemmagjord specialare: runda nätbehållare av fårstängsel, fodrat med kycklinnät på insidan, diameter ca 1,5 m, höjd 1.2 m. Just nu har jag 5 stycken av dessa i gång, plus en mera traditionell tvåfackskompost av trä, som dock håller på att ruttna bort nu efter ca 10 års användning. När jag tvingas att byta ut den inom några år kommer jag nog att bygga något av lecablock istället.
Nätbehållarna fungerar förvånansvärt bra, när man tömmer dem kan man oftast lyfta av nätringarna rakt upp utan större besvär.
Eftersom jag har en stor naturtomt med huvudsakligen ekskog får jag massor av löv varje år. Det sägs ju att eklöv inte ska ge bra kompost, att de är för sura, och bryts ner för långsamt. Jag varvar dem dock med kvävehaltigt material, som hästgödsel, gräsklipp och hö, sänker PH-värdet med vedaska och kalk, samt vattnar regelbundet komposterna med urin (jag har en speciell spann med lock som jag kissar i, hemskt att säga...)

Lövkomposten bryts ner tillräckligt på ett år för att jag ska kunna använda den som utfyllnad, jordförbättring och marktäckning under rhododendron och annat, möjligen beror det på att löven ligger så pass luftigt. I varje fall har jag aldrig tålamod att vänta längre, jag har ständigt nya projekt på gång där komposten går åt.
Ogräs, även maskrosor, kör jag i en speciell, sluten kompost, för att få bättre koll på fröna. Den får ligga betydligt längre innan jag använder den.
Rotogräs, som kers, kvickrot och nässlor, torkar jag oftast först, för att ta död på rötterna, genom att hänga upp dem på sidorna av en tom kompostbehållare.