CITAT (Jubbe063 @ 31-08-2011, 09:53)

Innan du kan älska andra, älska dig självinnan du kan hjälpa andra, hjälp dig själv
Så säger en vis man JAG känner.
Det menas att mår du inte själv bra så har du inte den energi som krävs för att hjälpa andra. Kan du inte känna att du själv duger som du själv är, så kan du inte ärligt se detta hos andra, ty vi tolkar världen genom de personer vi är... Öre vi negativa då ser vi lättare folks brister i första hand och inte de andras fina sidor.
Jag håller inte alls med.
Man kan inte tvinga sig till att älska sig själv innan man älskar andra. Det är inte alls nödvändigt heller.
Jag ser då rakt inte folks brister i första hand, och jag älskar
inte mig själv. Att jag inte ärligt skulle se andra människors godhet, det är bara nonsens.
Energi att älska helt ovillkorligt och hjälpa andra, det har jag så det räcker till ändå.
De personer som jag känner som älskar och högaktar sig själva, de däremot har inte vilja/energi att lämna något till andra. De slösar bara sin godhet på sig själva.
Självklart så finns det undantag.
CITAT (Myosotis @ 31-08-2011, 12:51)

Fast detta håller jag inte med om. Det måste nog vara skillnad på varför och hur man inte inte mår bra. Jag tycker att när jag hjälper andra, eller speciellt djur kanske, så slipper jag umgås så mycket med mig själv. Jag hatar mig själv (inte hela kanske, men delvis) men tycker ändå om andra. Genom andra som accepterar mig som jag är och genom att behövas kan jag dessutom känna att jag kanske duger lite grann ibland i alla fall.
Kunde inte skrivit det bättre själv!
Kram på dig Myosotis. Jag gillar dig precis som du är!
Redigerat av Skruttis: 31-08-2011, 13:38