Hej,
Jag är ju eg. grönsaksodlare, men nu börjar jag så smått doppa tårna i det s. k. perennträsket, åtminstone i drömmarna.
Jag har ett rätt stort parti av min naturtomt i zon 1-2 som är helt "vild, det enda som händer där är att jag ett par gånger om året går runt med röjsåg och sekatör och håller undan slyet.
Värsta slyt är vilda björnbär. Sedan är det björk, ek, pors, nypon, häggmispel och vildhallon. Sly"stammarna" är upp till 5 cm i diameter, några runt mindre gamla stubbar (björk och häggmispel), men det mesta är smått. Och det är verkligen bara sly, dvs ingen gammal odlingsmark eller så.
Det är inte roligt att klippa sly. Det är roligare att odla saker man vill ha. Och för detta parti tänkte jag perenneer, jag har nog de grönsaksbäddar jag behöver nu.
Hur sjutton gör man? Det tycks mig totalt omänskligt att spetta upp varje rot och sly här, det är för mycket.
Idé: Kan man klippa ned allt i marknivå och lägga på kartonger och jord, eller gäller sådana "enklare" knep bara om ogräset är av mindre vedartat slag?
Partiet är mkt omväxlande: en liten normalblöt sluttning, en liten genomblöt sänka (utan sly eg), ett naturligt långt "dike" (10 m långt, 1/2 meter brett och lika djupt - trädsly överallt) i en bergsskreva, och en kulle med nästan berg i dagen. Det är framför allt sluttningen och "diket" jag skulle vilja ha (vildrufsiga) blimmor på.
alla knep och tips mottages tacksammast
Redigerat av EKLO: 30-08-2011, 14:00
|