Jag har vanliga gruna gallerburar som man köper på byggmarknaden. Folk har rätt i att komposten blir rätt så torr i dessa och att nedbrytningen därför tar lång tid. Men, förr eller senare är det förmultnat i alla fall. Ogräsfröna i min kompost kommer framför allt från gräsklippningen, till viss del från ogräsrensningen (inte alltid man orkar sortera när man har hela skottkärror fulla) Dock tror jag att en hel del ogräsfrån kommer flygande genom luften från omgivande åkrar, typiska åkerogräs som målla, gråbo etc. Den delen av problemet skulle försvina om kompostbehållarna var slutna.
(Tycker dock att det är praktiskt med behållare som går att flytta och vika ihop. När jag lagt om komposten på hösten brukar det bli burar över som jag sätter runt buskar till skydd mot harar.)
Rotogräs som kirs, kvickrot och knölklocka lägger jag aldrig i komposten, utan i soptunnan. Av den anledningen hamnar inte heller grästorvor i komposten utan får ligga 2-3 år under svart plast, sedan är de prima jord (dock med ogräsfrön i).
Tidigare lade jag alltid komposten i botten på planteringsgropen när jag planterade träd eller buskar. Nu har jag lärt mig att det inte är bra. Så nu vet jag inte vad jag ska använda den till.