CITAT (*Stintan* @ 01-09-2011, 10:03)

Visst jordbruket skulle säkert kunna minska utsläppen genom att låta korna käka mer gräs och mindre annat + göra en hel del annat som är bättre för miljön och vad jag vet så är det väl på gång projekt på en del platser men det kan nog ta sin tid.
Tid som vi inte har...

Vad skulle en köttskatt göra för positivt. Om bönderna tvingas omställa så lär det kosta och det är väl bättre att pengarna läggs på det än på en skatt till statskassan. I slutändan får konsumenten betala ett högre pris på kött och det får vi nog acceptera. Ingen vill väl att det svenska köttet ska försvinna och bara importerat ska finnas att tillgå. Hur gör man då för att förändra köttproduktionen i andra länder där problemen är mångfalt större än hos oss?
Någon måste helt enkelt ta första steget, för om vi bara sitter och väntar på alla andra blir det aldrig någon förändring nånstans. Jag tror på miljöskatter på de mest miljöskadliga verksamheterna som ett sätt att få dem att betala för de miljöskadorna de orsakar. Då skulle de produkterna som belastar miljön mest också bli dyrare, vilket i sin tur skulle leda till minskad konsumtion och därmed minskad belastning på miljön. Vad gäller en specifik skatt på just kött har jag varit lite tveksam. Men den skulle iaf reducera efterfrågan på jordbruksmark till djurfoder och inte minst skulle den motverka effekterna av EU:s enormt stora och aggressiva jordbrukssubventioner som konkurrerar ut matproduktionen i Afrika på ett förödande sätt.

Matproduktionen överhuvudtaget är ett globalt komplext problem. som dom pratat om i morgonsoffan på Svt 1 idag på morgonen. där även en ny reportagebok om problemen presenterades. Kolla det på SVT Play.
http://svt.se/2.116970/gomorron_sverige se Matens pris.
Det är just den boken som har gett upphov till artikeln som jag länkade till i början av den här tråden.

Det är trist och synd att all produktion ska vara så storskalig idag inte minst för den biologiska mångfaldens skull.
Ja verkligen, men jag tror tyvärr att storskalighet är ofrånkomligt för att kunna mätta så sjukt många människor som vi har blivit. Och fler blir vi hela tiden i en skrämmande takt.
Redigerat av batski: 01-09-2011, 10:03