CITAT (Anki på Öland @ 01-09-2011, 12:03)

Det är mycket jag inte är särskilt kunnig i vad gäller jordbruk/klimatpåverkan/miljö osv men som du, batski, skriver tycker jag det låter som om ifall vi avlivade alla svenska kor och gjorde dom bönderna arbetslösa så skulle värdssvälten och alla miljöproblem lösas.......
Oj kunde det jag har skrivit verkligen uppfattas så? Givetvis löser vi inte alla miljöproblem eller utrotar världssvälten bara genom att göra förändringar i Sverige. Alla måste ta sitt ansvar och bidra till att lösa dessa problem. Men då är det viktigt att vi inte låter bli att göra allt vi själva kan för att bidra till en lösning av problemen. För om alla skulle tänka så blir det ingenting gjort nånstans nån gång. Och tro mig förändring sprids när de väl kommer igång. Vi har helt enkelt inte råd att sitta och vänta på att alla andra ska göra det som krävs för att vi ska göra något.
Och vem har pratat om att döda alla kor i Sverige och göra alla Svenska bönder arbetslösa? Jag tar faktiskt lite illa upp att du har så låga tankar om mig. Hur krokad tror du att jag är? Folk behöver ju äta och mat kommer alltid att behöva produceras, så bönderna kommer inte att sakna jobb. Men varför måste man producera just de mest resursslösande, miljöförstörande och djurplågande soters mat? Nya tider kräver nya lösningar och man måste blicka framåt och anpassa sig till dagen verklighet. Beträffande att döda djur så är det det som redan sker i dag i stor skala, så även om man skulle döda alla kor i dag skulle det inte innebära större lidande och massdödande än vad som redan sker. Men såna förändringar sker inte över en natt, så det som skulle hända är att allt färre kor föds upp av industrin samtidigt som de som i dag finns kommer att dödas precis som de redan gör i dag.

Det måste väl vara bra mycket viktigare att världsamfundet (vi) arbetar tillsamman för att dom fattiga länderna bl.a. ska sluta kriga, försöka odla upp arealer som går, ordna vatten till torkdrabbade länder och även kunna ha boskap på slättmarker och skogsområden.
Men för att det ska vara möjligt måste animalieproduktionen och konsumtionen i världen minska kraftigt....

Bra mycket viktigare än om jag har smör på mackan eller någon äcklig margarin som tillverkats av sojabönor.....
Öhh, det margarinet jag äter är varken äckligt eller gjort på sojabönor.