CITAT (*Stintan* @ 01-09-2011, 12:11)

Jag for som en skottspole 3,4,5 gånger i veckan till min gamla mamma de sista åren och fixade allt för jag bodde närmast, bara 4 mil dit. Min bror bodde 40 mil ifrån så det var inte många gånger han åkte ner men just det störde mig inte det minsta. Visst det var en urjobbig tid men hade hemtjänsten fungerat så hade jag inte behövt åka så ofta så det är mest dom jag irriterade mig på. Förmyndare var aldrig på tapeten.
4 mil enkel väg är ju ingenting att bråka om. Åker själv mer den distansen 2ggr/vecka bara för att träna.
I vårat fall pratar vi om 1 dag restid om man tar flyg, 2 dagar om man åker bil. Den som bor närmast har bara halva de tiderna.
Sen är det ju skillnad på hemtjänst och förmyndare. Det är svårt nog att försöka tala om för en åldrande person att hemtjänst skulel vara en bra idé, när de inte vill ha det själva och när man inte är på plats och ser hur illa det är (eller att de faktiskt klarar sig bättre än man skulle trott). Tror det kommer att bli en del konflikt den dagen det behöver trumfas igenom, om det inte går frivilligt.
Förmyndare hade ju varit smidigt, just att ha någon i närheten som kan ta litet ansvar, men vem vill frivilligt ställas under förmyndare... Just det, ingen. Så det törs jag inte ens tänka på förrän man verkligen inser att tar man inte tag i saken nu och får nån som kan styra upp det så kommer gamlingen att kolavippa.