Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad gör jag med all mangold?
          GudrunS
          Inlägg 23-08-2011, 20:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 19 984

Bifogad fil  Mangold.JPG ( 369.89k ) Antal nedladdningar: 75

Hjälp! Min mangold bara växer och växer och jag behöver förslag på användning. Bara koka blir ju lite tråkigt i längden. Hur funkar det att förvälla, hacka och frysa för framtida pajer t ex? Har ni något favoritrecept som ni vill dela med er?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Taraxacum
          Inlägg 01-09-2011, 18:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 132
          Medlem nr: 31 662

Denna årstid går jag ut och skördar ett fång.Man kan repa bladen av stjälkarna och kokr dem för att sedan hälla vinägrett på. Bladen kan man steka försiktigt med hackad vitlök och olivolja. Eller förvälla blad och stjälkar för sig (stjälkarna längre) Hacka stjälkarna ganska fint och bladen bara grovt eller inte alls. Låt dem svettas i en teflonpanna med lite olivolja (låg värme) häll på lite grädde och låt det dunsta av så att det blir lite krämigt. Gott till pasta eller i stället för sås till kött, fisk eller kyckling.

Testa klorofylldrink som Lena Israelsson skrivit om. Jag gjorde såhär :ta ett äpple (fallfrukt) fem stora mangoldblad och gärna några salladsblad (förvuxen är ok). Mmixa - gärna i en sån hög/smal/snabb mixer, med ca 1 1/2 glas vatten. Späd vid behov. Drick helst genast eller inom ett dygn

För vinterbruk förväller jag bladen hela (men i övrigt som ovan). Rulla/kramar ihop till "lagom" stora klumpar och fryser.

Även jag brukar göra lasagnen ovan, mums. Mangold är härligt: lättodlad, mycket gott och användbart och väldigt nyttigt.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 04:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon