Kommer på mig att jag alltid saknat bra kunskap om kallus och kallusbildning. Jag har sett det som att en osynlig, skyddande vävnad uppstår på snittytor, och att denna bildas snabbt under bladsäsongen och mycket långsamt eller ej alls under den kalla säsongen. Men samtidigt bildas denna tydligen från kambium, och då uppstår bilden av att det från det mycket tunna kambieskiktet "sprutas" ut vävnad över snittytan. Kan det vara rimligt - vad säger ni som har aktuell kunskap eller utbildning?
Intressant, även om det inte är den avgörande frågan för att man bör beskära äldre träd som ska gallras mm under JAS.
Saxat ut Svensk ordbok: Kallus Kallus (lat.callus,hård hud, valk). i)Bot.A) Vävnad, som kan uppkomma vid sårande av växtdelar och som består av en formlös massa växande celler, vilken sluter till såret. K. bildas från kambium, parenkym el. andra levande väv- nader under sårytan, förmodligen under inverkan av hormon (nekrohormoner*). I k. kan anläggas mcristem, varifrån utgå adventiva skott och rötter av normal byggnad. I andra fall anläggs i k. ett korkskikt (sårkork), varigenom såret effektivt slutes. Sammanväxningen mellan ris och underlag vid ympning sker genom k. — B) Av kolhydrat (k a 11 o s) bildad beläggning, som i si I— rör (se Ledningsvävnad) bekläder silplattan och som täpper till hålen i denna, då silröret sätts ur funktion.
--------------------
|