Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur påverkas trädet när en stor gren knäcks?
          Nila
          Inlägg 28-08-2011, 13:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 278
          Medlem nr: 8 662

En stooor gren har knäckts på mitt äppelträd inatt. (Nästan halva trädet är borta. crying.gif ) Hur kommer trädet påverkas av detta? Kommer det att klara sig??

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 01-09-2011, 23:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Om det av platsbrist inte går att behålla grenen kan den kan behållas ett tag till så att frukten kan användas. Den kommer med stor sannorlikhet kunna mogna närapå normalt om grenen inte avkiljs eller rörs i det läge den ligger.

Sedan är bästa tiden för att såga av den innan septembers utgång. Jag skulle ha skurit av den "på tapp", dvs inte lagt snittet nära brottstället utan en bit ifrån.

Renskära snittytor tror jag inte längre på efter att ha gjort det för många år sedan, upphört efter att ha läst forksning, och sedan efter många år återvänt till mina renskurna snitt. Hu. Visserligen är de jämna och visst har de kunnat övervalla helt eller delvis. Men övervallning kan träden helt av sig själva och det åstakommer inte en renskärning som många tycks tro (att man stimulerar den genom att skära "rent"). Det viktiga för trädet är inte att övervallningen sker i en form som människor tycker ser ordnad och estetisk ut. Det viktiga för trädet är att öppningen är så liten som möjligt och att den inte görs större - inte en mm större. Att renskära innebär alltid att man gör öppningen större.

Det man kan göra är att förhindra avdustningen genom att skugga området och göra en ballong av plast som behåller fukten utan att ligga an mot öppningen. Men jag tror att det skulle ha minimal effekt nu, störst effekt har detta på våren och försommaren.

När grenen är borttagen bör resten av trädet kollas, man knuffar och rör vid det för att se att inte mer ser ut att falla och brista. Särskilt om det leker barn här. Kliv också upp och gunga lite. Verrkar trädet instabilt är det dags att börja plocka från stege och äppelplockare och utfärda klättervarning för barn.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 12:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon