Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Krigföring mot kirskål... tror ni att det jag gör räcker?
          trädgårdsnjutan
          Inlägg 28-08-2011, 18:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem nr: 25 199

Jag håller på att gräva upp en stor rabatt. Jag har rotslagit mina plantor och gräver cirka 25-30 cm djupt, lägger jorden på hög och rensar den. Tänkte lägga tidningar i botten och sedan jorden på igen, rensad en gång till. Tror ni att det räcker för att få bort all kirskål? Jag är inte så sugen på markduk, jag vill kunna flytta och ändra lite hur som helst. Planerar för en liten trädgårdsdam i denna rabatt varför jag tyckte att jag var tvungen att göra det ordentligt, men räcker det? Har gjort så i flera rabatter men kirskålen har en förmåga att komma tillbaka i alla fall om än i lite mindre omfattning. Tänkte gräva ut lite där dammen ska vara men göra det mesta på den i nästa år. Orken vill inte riktigt räcka till. Älskar planeringsstadiet och ska planera för dammen hela vintern lång........
          Ibland undrar jag om det vore bättre att pensla på ogräsättika istället för att dra upp kirskålen. Man får ju kanske inte hela rotsystemet med. Tror ni att det är bättre att pensla på ogräsättika än att dra upp den???

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          mamamaggan
          Inlägg 01-09-2011, 22:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Lycka till säger jag !

Den rabatt där vi har värst med kirskål har rensats och rensats i över 55 år. Först av mina svärföräldrar och de senaste 24 åren av oss.

Det enda som hjälpt någotsånär är att vi rensade så mycket vi bara kunde , genast efter det la svart plast mellan växterna och då lite sand uppepå plasten.

Det hejdade en del i rabatten men då dök kirskålen upp i gräsmattan utanför rabatten i stället. Enklare iafs att hålla efter genom att kippa så nära rabatten man bara kan .

De enda ställen där vi hittills har vunnit över kirskålen är där vi lagt markduk överst , gjort hål att plantera växterna i och så lagt täckbark uppepå markduken.

Det har hållit sig riktigt bra i två år men vi får väl se i framtiden vad som händer.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 02-09-2011, 07:51
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (mamamaggan @ 01-09-2011, 23:16) *
          De enda ställen där vi hittills har vunnit över kirskålen är där vi lagt markduk överst , gjort hål att plantera växterna i och så lagt täckbark uppepå markduken.

Så gjorde jag men kirskålen tar sig numera fram i täckbarken :-o Det är inte så jobbigt dock, det är inte många plantor som kommer upp och de är inte svåra att dra.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 13:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon