CITAT (netaave @ 06-09-2011, 00:46)

Nej jag tycker inte det är ok, små barn kladdar och har inte mkt vett om hygien. Det tycker jag man måste ha om man ska ha hål i öronen.
Dessutom kan dom fastna med örhängen under lek och klättring. Så blev det för vår yngsta för att vi gav efter för tjat när hon var 6 och så gärna ville vara lika storasyster som då var 12. Hålet slets upp o vi fick se till att det växte igen och börja från början några år senare.
Små barn är inte mogna för det helt enkelt.
Du bekräftade min farhåga. Jag skrev tidigare i tråden att man kanske kan fastna i ringen vid lek. Hygienen är också viktig som du skriver. I alla fall när hålen är nytagna.
Jag fick faktiskt infektion en gång när hålen inte var nytagna. Helt plötsligt svullnade örsnibben upp och började vara sig. Som tur var praktiserade jag på ett analyslabb just då så jag fick en tuss 99.5 procentig sprit av chefen att badda örsnibben med och då försvann infektionen snabbt.
Barn kanske vid en infektion tar i varet eftersom det gör ont och sprider det till andra ställen eller till mat. (Varbakterier är den vanligaste orsaken till matförgiftning.)
Den största risken ser jag dock i just det att de kan fastna så att ringen slits loss och örsnibben går sönder.
När det gäller nickel så finns det inblandat i många smycken men om guld alltid är helt rent känner jag inte till. Har i alla fall hört att risken för nickelallergi är större ju yngre man är när man tar hål men om det stämmer vet jag inte.