|
Huggorm
05-09-2011, 19:13
Totalt förkastligt.
kerstin z5-6
05-09-2011, 19:16
Mja ,är väl mer ett kulturellt fenomen.I många katolska länder görs det på mkt yngre barn. 6 mån o uppåt.Då tycker jag att omskärelse på pojkar är värre för att inte tala om flickor..hål i öronen växer igen om man inte vill ha dem.Och ger inget fysiskt problem efteråt.
*Stintan*
05-09-2011, 19:26
Säger som Kerstin, dessutom gör det faktiskt inte speciellt ont.
ninnisky
05-09-2011, 19:40
Jag fick mina hål i öronen när jag var tre veckor gammal. Det har jag aldrig varit ledsen för, eftersom det tillhörde den kulturen jag föddes i. Har alltid haft något i mina öron sedan dess.
kerstin z5-6
05-09-2011, 19:50
örsnibben är inte särskilt innerverad nej så nån större smärta är det inte tal om, snarare liknar det en vanlig injektion som gör mer ont-i arm eller ben...
Huggorm
05-09-2011, 19:57
Vore det meningen att folk skulle ha hål i öronen så hade man fötts med det
Blomstertanten
05-09-2011, 20:00
Jag skulle aldrig ens komma på tanken att ta hål i öronen på en så liten unge!!! För visst sjutton gör det ont!!!! Och så finns ju infektionsrisken och risken för att andra ungar rycker i örhängena eller att de fastnar och rycker sönder örsnibbarna. Och dessutom ökar det väl risken för att man senare ska få nickelallergi? Enligt mitt sätt att se det så är det barnmisshandel!
Utseendemässigt och personligen har jag inga problem med detta men det kan ge svåra allergier längre fram i livet vilket innebär bl.a att många inte ens kan ha jeans med metallknappar på sig, eller ta i handtag på dörrar, pga nickel eller annan metall. det har också blivit ifrågasatt ifall många av våra reumatiska problem kan härstamma från sådant här men jag vet inte om det finns några belägg för det.
Hej
Tycker inte det är rätt, till vilken nytta!? Vad ska hon med hål i öronen till? Hon är söt nog ändå. Nä, när flickan blir större så kan hon väl välja själv. Jag minns när jag tog hål i 15 års åldern, det gjorde ont som f---n !
Hälsn Tepa
Jag liknar det vid barnmisshandel eftersom ingreppet inte fyller någon som helst funktion.
... och jag har alltid haft något i öronen, så hålen inte växer fast. För jag gör aldrig om det !
Gossen Ruda
05-09-2011, 20:29
CITAT (Huggorm @ 05-09-2011, 20:57)  Vore det meningen att folk skulle ha hål i öronen så hade man fötts med det  Det räcker med hålet för hörselgången.
Huggorm
05-09-2011, 20:32
CITAT (Gossen Ruda @ 05-09-2011, 21:29)   Det räcker med hålet för hörselgången. Vilket även det kan tyckas överflödigt vid vissa tillfällen.
Gossen Ruda
05-09-2011, 20:35
CITAT (Huggorm @ 05-09-2011, 21:32)  Vilket även det kan tyckas överflödigt vid vissa tillfällen. Vaa?
Christa
05-09-2011, 20:36
Jag tog själv hål i öronen när jag var 17 år men jag har för mig att jag hört att man kan få nickelallergi om man gör det när man är barn men jag minns inte riktigt.
Man kan få nickelallergi i alla fall så det gäller att vara noga med vad man hänger i öronen. Läste nyligen att det till och med kan vara kadmium i en del smycken.
Tycker nog man skall vänta tills barnen blivit så stora att de kan bestämma själva och inte leker så våldsamma lekar längre. Kan kanske hända olyckor om man har ringar i öronen.
Huggorm
05-09-2011, 20:38
CITAT (Christa @ 05-09-2011, 21:36)  Tycker nog man skall vänta tills barnen blivit så stora att de kan bestämma själva och inte leker så våldsamma lekar längre. Då räcker det knappt med 18-årsgräns för oss män
Jag tycker inte det är ok. Man ska få bestämma själv över sin egen kropp.
ninnisky
05-09-2011, 21:12
Jag är så lycklig över mina hål i öronen eftersom jag nästan alltid använder örhängen. Skulle aldrig någonsin anklaga mina föräldrar för att de tillät detta.
herkules
05-09-2011, 21:17
helt sjukt att ta hål i örsnibbarna på bebisar, struntar fullständigt i om det är kulturell eller religiös tradition, idioti!
kerstin z5-6
05-09-2011, 21:23
nickel allergi får man av nickel..om örhänget är av guld har man inte det problemet
MissLeia
05-09-2011, 21:24
Jag anser att det är fullständig idioti och mamman är en första klassens ynkrygg! Ska hon göra barnet illa för att hon själv vill ha en fullständigt onödig funktion i barnets öron så kan hon åtminstone ta hand om och trösta sitt egna barn.
*muttrar och svär*
För vems skull gör man hål i öronen på en sådan liten unge? För att ungen vill eller för att mamma ska ha en "finare docka" att visa upp?? Folk är inte kloka ibland....
kerstin z5-6
05-09-2011, 21:29
Jag ser att du syftar på vad den där hollywoodmamman gör .. hon gör helt rätt.. om smärta ska tillfogas ett barn är det nog bättre att mamman INTE håller i barnet just då
MissLeia
05-09-2011, 21:35
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-09-2011, 22:29)  Jag ser att du syftar på vad den där hollywoodmamman gör .. hon gör helt rätt.. om smärta ska tillfogas ett barn är det nog bättre att mamman INTE håller i barnet just då Så ser inte jag på föräldrarollen, det kan konstateras. Sådan form av forskning skulle jag gärna läsa där det står att en förälder ska ta avstånd i en situation där barnet är oförstående och tillfogas smärta. Då bör nog bvc ta och börja se över sina rutiner vid vaccinationer till att börja med.
*Stintan*
05-09-2011, 21:47
CITAT (MissLeia @ 05-09-2011, 22:35)  Så ser inte jag på föräldrarollen, det kan konstateras. Sådan form av forskning skulle jag gärna läsa där det står att en förälder ska ta avstånd i en situation där barnet är oförstående och tillfogas smärta. Då bör nog bvc ta och börja se över sina rutiner vid vaccinationer till att börja med. Förutsättningen är ju att barnet har en annan person som den känner sig lugn och trygg med istället för föräldern i det läget så jag förstår tänket.
netaave
05-09-2011, 23:46
Nej jag tycker inte det är ok, små barn kladdar och har inte mkt vett om hygien. Det tycker jag man måste ha om man ska ha hål i öronen. Dessutom kan dom fastna med örhängen under lek och klättring. Så blev det för vår yngsta för att vi gav efter för tjat när hon var 6 och så gärna ville vara lika storasyster som då var 12. Hålet slets upp o vi fick se till att det växte igen och börja från början några år senare. Små barn är inte mogna för det helt enkelt.
På gränsen till barnmisshandel i min värld. Att utsätta barn för onödig smärta är fel i alla lägen.
Christa
06-09-2011, 06:59
CITAT (netaave @ 06-09-2011, 00:46)  Nej jag tycker inte det är ok, små barn kladdar och har inte mkt vett om hygien. Det tycker jag man måste ha om man ska ha hål i öronen. Dessutom kan dom fastna med örhängen under lek och klättring. Så blev det för vår yngsta för att vi gav efter för tjat när hon var 6 och så gärna ville vara lika storasyster som då var 12. Hålet slets upp o vi fick se till att det växte igen och börja från början några år senare. Små barn är inte mogna för det helt enkelt. Du bekräftade min farhåga. Jag skrev tidigare i tråden att man kanske kan fastna i ringen vid lek. Hygienen är också viktig som du skriver. I alla fall när hålen är nytagna. Jag fick faktiskt infektion en gång när hålen inte var nytagna. Helt plötsligt svullnade örsnibben upp och började vara sig. Som tur var praktiserade jag på ett analyslabb just då så jag fick en tuss 99.5 procentig sprit av chefen att badda örsnibben med och då försvann infektionen snabbt. Barn kanske vid en infektion tar i varet eftersom det gör ont och sprider det till andra ställen eller till mat. (Varbakterier är den vanligaste orsaken till matförgiftning.) Den största risken ser jag dock i just det att de kan fastna så att ringen slits loss och örsnibben går sönder. När det gäller nickel så finns det inblandat i många smycken men om guld alltid är helt rent känner jag inte till. Har i alla fall hört att risken för nickelallergi är större ju yngre man är när man tar hål men om det stämmer vet jag inte.
Gossen Ruda
06-09-2011, 07:32
CITAT (Christa @ 06-09-2011, 07:59)  När det gäller nickel så finns det inblandat i många smycken men om guld alltid är helt rent känner jag inte till. Har i alla fall hört att risken för nickelallergi är större ju yngre man är när man tar hål men om det stämmer vet jag inte. Guld i smycken är ALDRIG rent. 24 karat guld är alldeles för mjukt för att göra smycken av. Däremot vet jag inte vad det brukar legeras med.
herkules
06-09-2011, 08:05
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-09-2011, 22:23)  nickel allergi får man av nickel..om örhänget är av guld har man inte det problemet fast man kan få problem med annan kontaktallergi om man använder guld. det är väl bara titan som är mer eller mindre "idiotsäkert" om man inte vill dra på sig någon allergi.
*Stintan*
06-09-2011, 08:58
Det är sällan man ser småbarn ha ringar i öronen. När det läkt byter nog de flesta ut ringen. Tror inte allergisrisken är så stor om man undviker örhängen med nickel.
tomas99
06-09-2011, 13:38
Det borde vara straff på föräldrarna.det är ju samma som misshandel, förövrigt så finns det en 18årsgräns vid percing, och den borde gälla,dvs föräldrarna borde inte ge tillåtelse för att gå runt 18årsgränsen.
Ugglemormor
06-09-2011, 15:14
Jag skulle inte vilja se örhängen hos små barn som inte ens kan uppskatta det pga åldern. Helt annan sak sedan när de vuxit så att de är medvetna om infektionsrisker och annat, så då skulle jag nog följa med den halvvuxna dottern för håltagning. Först blev det ett hål i bägge öronen, efter par år skulle det vara lite till. OK, jag har ju själv 5 hål, en lät jag växa igen. Så jag hade inte mer argument att sä'tta emot utan hon fick som hon ville och då var hon i tonåren. Annat gick vi inte med på, men på sin 18-års dag kom hon med mer piersin, en i naveln, en i tungan och den 3;e i ögonbrunet. Så länge kunde man påpeka detta men senare efter skolan fick hon snällt plocka bort den på tungan och i ögonbrynet, för sökte man ett jobb så sticker dessa saker i ögonen negativt. Jag sade till henne att när /om jag fyller 80 år ska jag biersa naveln!!!1.....
ninnisky
06-09-2011, 16:38
Huvudsaken är att jag är lycklig med mina hål i öronen. Har aldrig någonsin haft infektion i hålen har också många år varit utan hängen. Och för övrigt ger jag blanka den i era åsikter huruvida barn ska eller inte ska ha hål i öronen. Jag är enbart glad och tacksam för att mina föräldrar gjorde det. Allergier har jag inte heller fått!
Jag minns att när jag var liten (7-8 år) var jag rätt sur på min mamma för att jag inte fick ta hål. Satt framför spegeln med en nål och var nära att göra hål själv men vågade inte. Som tur var! När jag fyllde 9 år fick jag ett litet kort i födelsedagspresent där det stod att "kl 10 idag händer det något!" och när det närmade sig så åkte mamma och jag ned till frisören där vi båda tog hål i öronen! Idag är jag glad över att ha fått vara med om detta. Att få bli nekad, att få se fram emot något och sedan själva händelsen. Jag var dessutom så pass gammal att jag själv kunde sköta om och torka rent och snurra på örhängena varje dag. Jag har aldrig haft problem till skillnad från flera vänner som fått hål när de var yngre med både sönderrivna örsnibbar och nickelallergier som följd. Hade jag fått en dotter så hade jag aldrig ens funderat över att låta göra hål i öronen förrän hon skulle vara gammal nog att sköta det själv. Sonen kommer jag inte låta få ta hål i öronen överhuvudtaget!  Men å andra sidan har man väl om några år inte så mycket att säga till om...
Den man älskar utsätter man inte för smärta särskillt inte om det är bebisar eller små barn !antar att ni set De där Hollywoodfruarna lever i en annan värld och har ingen koll på anndras integritet allt handlar om dollars och att blänka vara supersmal juveler märkeskläder och flotta bilar.De lär vända sig i graven den dagen de dör och inte får ta med sig allt det där.jag fattar inte hur man kan bli så totalt blåst i hjärnan så man tappar greppet o m verkligheten ?  Man kan ha gott om pengar utan att bli "puckad" och så även leva i verkligheten.Jag tackar för att jag har förmågan att lev nära naturen och inte sätta mig själv i fokus att jag kan leva för "det lilla som händer runt mig "och hur fan kan man bryta ihop för bruten nagel ?eller att inte ens tallrikar passa ihop med väggfärgen
Huggorm
06-09-2011, 20:10
Man kanske skall vara nöjd så länge föräldrarna åtminstone inte låter pierca tungan på barnen
Och vem sjutton skulle komma på iden att pierca tungan på ett barn ?och vad ska tacksamhetsgränsen gå ?Det är väl vi som föräldrar som sätter gränser för vad vi utsätter våra barn för !inte konstigt att barn och tonåringar är så villsna när inte ens föräldrarna bryr sig om vad de blir utsatta för eller vad barnen gör mot sig själva !
Huggorm
06-09-2011, 20:39
CITAT (Motti @ 06-09-2011, 21:31)  Och vem sjutton skulle komma på iden att pierca tungan på ett barn ?och vad ska tacksamhetsgränsen gå ?Det är väl vi som föräldrar som sätter gränser för vad vi utsätter våra barn för !inte konstigt att barn och tonåringar är så villsna när inte ens föräldrarna bryr sig om vad de blir utsatta för eller vad barnen gör mot sig själva ! Vem kommer på idén att göra hål i öronen på sina barn? Vem kommer på att könsstympa sina barn? Vem höll länge på att binda in fötterna på sina barn? Jag tror till och med att någon folkgrupp någon gång i tiden höll på att forma huvudena på sina barn för att få dem spetsigare. Det finns folk till allt.
CITAT (Ugglemormor @ 06-09-2011, 16:14)  Jag skulle inte vilja se örhängen hos små barn som inte ens kan uppskatta det pga åldern. Helt annan sak sedan när de vuxit så att de är medvetna om infektionsrisker och annat CITAT (Ugglemormor @ 06-09-2011, 16:14)  så då skulle jag nog följa med den halvvuxna dottern för håltagning. Först blev det ett hål i bägge öronen, efter par år skulle det vara lite till. OK, jag har ju själv 5 hål, en lät jag växa igen. Så jag hade inte mer argument att sä'tta emot utan hon fick som hon ville och då var hon i tonåren. Annat gick vi inte med på, men på sin 18-års dag kom hon med mer piersin, en i naveln, en i tungan och den 3;e i ögonbrunet. Så länge kunde man påpeka detta men senare efter skolan fick hon snällt plocka bort den på tungan och i ögonbrynet, för sökte man ett jobb så sticker dessa saker i ögonen negativt. Jag sade till henne att när /om jag fyller 80 år ska jag biersa naveln!!!1.....  Själv har jag piercing i tungan och tycker den är ganska diskret  Näsringen däremot tog jag ut för flera år sen för att se mer presentabel ut, men saknar den fortfarande  Egentligen borde det inte spela någon roll alls. Dumt att "judge a book by the cover" lixom. Trist att vi inte kommit längre än så faktiskt.
Huggorm
06-09-2011, 20:47
CITAT (batski @ 06-09-2011, 21:41)  Själv har jag piercing i tungan och tycker den är ganska diskret  Näsringen däremot tog jag ut för flera år sen för att se mer presentabel ut, men saknar den fortfarande  Egentligen borde det inte spela någon roll alls. Dumt att "judge a book by the cover" lixom. Trist att vi inte kommit längre än så faktiskt. Om man inte vill att folk skall se och anse något om en näspiercing, varför har man den då? Det trodde jag var hela anledningen, även om det nog ofta är så att folk får en helt annan åsikt om det än vad den piercade hade tänkt sig. Den piercade tror att folk beundrar honom och tycker han är "cool", medan folk egentligen tänker "klipp dig och skaffa ett jobb"
Huggorm !vi lever ju i en modern värld nu där våra barn ska ha en möjlighet att ta ställning själva när de blir vuxna nog att göra vad de vill meddå får det vara tills de är vuxna nog att ta ställning hål i öronen på bebisar punkt slut är någon som vuxna har bestämt.Jag ger upp hälften av det jag skrivit bara försvinner ! måste vara något fel på det här Forumet eller på min dator:(inte så kull när man lagt ner sin skäl i skrivandet och hux flux så bara försninner text !
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-09-2011, 22:23)  nickel allergi får man av nickel..om örhänget är av guld har man inte det problemet På den tiden jag tog hål i öronen var det inte guldörhänge man fick utan ett i metall, med nickel i. Även idag är smycken inte helt utan nickel, och guldörhängen kan dessutom orsaka guldallergi.
CITAT (Huggorm @ 06-09-2011, 21:47)  Om man inte vill att folk skall se och anse något om en näspiercing, varför har man den då? Det trodde jag var hela anledningen, även om det nog ofta är så att folk får en helt annan åsikt om det än vad den piercade hade tänkt sig. Den piercade tror att folk beundrar honom och tycker han är "cool", medan folk egentligen tänker "klipp dig och skaffa ett jobb" Jag piercade näsan för att jag tycker det är snyggt och trivdes med det. Vad andra tycker varjerar givetvis. En del tycker det ser bra ut, en del stör sig och för andra gör det varken till eller från. Men pga mitt engagemang i Djurens Rätt och sedan även inom partipolitiken tog jag ut den. Inte för att jag skulle ha tröttnat på den, för det gjorde jag inte, utan för att vissa verkar ha förutfattade meningar om folk med piercingar. Själv förstår jag inte varför ens smak och smycken ska spela större roll än ens hjärna och handlingar. CITAT (Motti @ 06-09-2011, 22:12)  Huggorm !vi lever ju i en modern värld nu där våra barn ska ha en möjlighet att ta ställning själva när de blir vuxna nog att göra vad de vill meddå får det vara tills de är vuxna nog att ta ställning hål i öronen på bebisar punkt slut är någon som vuxna har bestämt.Jag ger upp hälften av det jag skrivit bara försvinner ! måste vara något fel på det här Forumet eller på min dator:(inte så kull när man lagt ner sin skäl i skrivandet och hux flux så bara försninner text ! Åh det är så störigt när sånt händer!
CITAT (batski @ 06-09-2011, 22:50)  Jag piercade näsan för att jag tycker det är snyggt och trivdes med det. Vad andra tycker varjerar givetvis. En del tycker det ser bra ut, en del stör sig och för andra gör det varken till eller från. Men pga mitt engagemang i Djurens Rätt och sedan även inom partipolitiken tog jag ut den. Inte för att jag skulle ha tröttnat på den, för det gjorde jag inte, utan för att vissa verkar ha förutfattade meningar om folk med piercingar. Själv förstår jag inte varför ens smak och smycken ska spela större roll än ens hjärna och handlingar. Åh det är så störigt när sånt händer!   Håller med! Alla dessa sk "koder" ute i samhället kan göra en tossig....
Gossen Ruda
06-09-2011, 22:00
Det kvittar vad exempelvis en person med skrot i ansiktet har för kvaliteter, det är utseendet som formar andras uppfattning. På 10 sekunder har man sin uppfattning klar, gillar man inte järnskrot så är det kört.
*Stintan*
06-09-2011, 22:05
CITAT (CillaM @ 06-09-2011, 22:30)  På den tiden jag tog hål i öronen var det inte guldörhänge man fick utan ett i metall, med nickel i. Även idag är smycken inte helt utan nickel, och guldörhängen kan dessutom orsaka guldallergi. Visst finns det nickelfria smycken. Testa nickelinnehåll i dina smyckenBåde äkta och oäkta smycken innehåller ofta nickel och kan leda till nickelallergi. Om du vill undersöka om dina smycken eller andra föremål innehåller nickel använd Chemo-NickelTest. Testet är enkelt att använda. Det består av en lösning som med hjälp av ett bomullstops gnids mot det föremål som man önskar testas. Vid förekomst av nickel färgas topset röd-rosa. Färgen kan variera från svagt rosa till mörkt röd beroende på nickelhalten i föremålet. /hämtat från apotekets hemsida/ CITAT (Gossen Ruda @ 06-09-2011, 23:00)  Det kvittar vad exempelvis en person med skrot i ansiktet har för kvaliteter, det är utseendet som formar andras uppfattning. På 10 sekunder har man sin uppfattning klar, gillar man inte järnskrot så är det kört. Så trist att så många har så förutfattade meningar om andra. Hur kommer man ens på tanken att döma folk efter hur dom ser ut
Många av er här pratar om hur ni själva bestämt över era tatueringar piecingar osv !frågan var ju om det är rätt att göra hål i öronen på en bebis ?ett litet barn har väl ingen röst eller kan ta stälning och heller inte ett intelekt att för ta ställning .Så frågan var !tycker ni att det är okej att ta håll i öronen på en bebis och utsätta dom för den smärtan som följer med Piercing ?
merlin68
06-09-2011, 22:10
CITAT (Gossen Ruda @ 06-09-2011, 23:00)  Det kvittar vad exempelvis en person med skrot i ansiktet har för kvaliteter, det är utseendet som formar andras uppfattning. På 10 sekunder har man sin uppfattning klar, gillar man inte järnskrot så är det kört. Järnskrot??? Folk har alltid haft förutfattade meningar vad gäller kroppsutsmyckningar....När jag var tonåring var det i den miljön jag växte upp i helt otänkbart och förkastligt att ha fler än ett hål i varje örsnibb  "Revolutionära fritänkare" som vi var stack jag och min kompis flera öronhål själva med den grov synål som vi "steriliserade" med hjälp av en tändare  Min mor var sur i månader och sa att jag aldrig skulle få ett jobb så som jag såg ut
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|