Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> CHI VAVVA
          Bengt i Särö
          Inlägg 05-09-2011, 22:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 402
          Medlem nr: 60

Hej alla Chi vavva ägare.
          Det är så att min son har en chi vavva och jag förstår inte när jag ser andra chi vavva så ser de så snälla ut.
          Men den som min son har han är lifsfarlig,han ser ut som en förminskad shäfer och uppförsej som en sådan,öronen står rakt upp
          och man kan inte lita på han och så vill han bita i fötterna,han är två år han är inte kasstrerad ännu.
          Jag tror han är korsad med en shäfer.eller vad skall man tro.
          Svara gärna om ni har samma erfarenhet.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          merlin68
          Inlägg 06-09-2011, 18:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Chihuahua är en mycket tuff hundras fastän de är små. De har en utpräglad vaktinstikt och skyddar gärna sina ägare och sitt hem om man inte erbjuder dem ett fast ledarskap och ge dem "ett arbete".
          Tyvärr har rasen exploaterats som gosedjur och mode-accesoir och många har denna rätt svåra hundras som första hund med bitskador och annat otrevligt som följd.
          Om de hade varit lika stora som en schäfer eller rottweiler hade många av dem onekligen avlivats pga allt bitande...som tur är är de små giggle.gif

Tips till din son är att gå på hundkurs i första hand.

Var flockledare och säg ifrån ordenligt. Chihuahuor är små så var försiktigt (fontanell på huvudet och skör benstomme). Kolla på hundmannen Cesar Milan hur han hanterar chihuahuor. Jag är inte införstådd med allt han gör men det här gör han bra tummenupp.gif

http://www.youtube.com/watch?v=Q9FEYSmWPP8

Ge hunden ett arbete t ex lär den att hämta saker för att få godis (en liten pennväska i tyg/skinn med dragkedja är jättebra och lagom lätt för minihundar att bära. Godiset ska finnas i pennväskan och fås bara om man snäääääällt hämtar väskan till matte/husse giggle.gif ). Den här tjejen har sammanställt en rolig lista med aktiviteter man kan utföra med lin lilla hund (stora också för den delen:))

http://www.carinw.se/texter/hundaktiv.htm

Sedan behöver man som chihuahua ägare extra mycket uthållighet och goda nerver. De kan vara mycket envisa och testa sina gränser gång på gång. Att äga en mycket större hund kan vara hur lätt som helst jämfört med en chihuahua tongue.gif

Kastration kan göra hunden mer lyhört för ägaren (inte så mycket distraktioner i form av god tik-lukt) men tar inte bort aggressionstendenser hos hunden.

Lycka till och berätta gärna hur det går för sonens lilla hund yes.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-01-2026, 07:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon