CITAT (Ugglemormor @ 07-09-2011, 13:51)

Man ser endast skrot bakom en hjärna, hur den nu är, så skrämmer det många,
Ja visst är det så. Men att nånting ÄR på ett visst sätt säger faktiskt inte så mycket om hur det BORDE VARA. Själv tycker jag att det är trist att vi är så funtade att vi värderar utseendet så mycket, ibland mer än sånt som verkligen spelar roll. Men delvis beror det nog på våra gener.

det är en personlig mask uttåt sett vad som finns innanför, vad vill man då gömma?
Men på vilket sätt är t ex en näsring eller en ögonbrynspiercing mer en mask än öronpiercingar? Skulle du tycka att nån med hål i öronen vill gömma nånting? Båda är ju smycken lixom. När jag piercade näsan var det inte för att gömma nånting alls. Jag tyckte helt enkelt att det var snyggt. Men i vissa fall kan det stämma. Jag har faktiskt hört folk säga att de har skaffat näspiercing för att avleda uppmärksamhet från sin näsa som de inte är så nöjda med. Men om det gör att de känner sig mer avslappnade i kontakt med andra människor borde det inte påverka deras arbete negativt, snarare tvärt om

Jag önskar att fler insåg att det bara rör sig om konventioner. I olika tider genom människans historia och på olika platser i världen var/är det inte bara vanligt/accepterat att män använde/r smink, en massa smycken, peruk, tights, tjol-liknande klädesplagg, mm, utan även nånting man skulle/ska göra för att passa in i samhället. Medens i andra tider och på andra platser kan/kunde män bli diskriminerade, trackasserade och ibland tom dödade(!) pga det. Hur kan sånt spela en sån sjukt stor roll? Hur rimligt är det?

Tur att jag inte sitter på den sitsen, för jag skulle inte passa där, men som jag sa tidigare så ska jag piersa min navel på min 80- års dag ......

Och jag funderade på att pierca bröstvårtorna när jag fyllde 50, men det blev inte av...