Okej uppdateringsdags
CITAT
Hink 1: tömde jag i ett gigantiskt odlingskärl, lade odlingsjorden ovanpå och planterade sedan ettåringar ovanpå.
Hink 2: grävde jag ner i ett tomrum i rabatten. Det har nu blitt jord. Det tog dock minst tre veckor. I den rabbaten har jag igår pillat ner mina aklej-plantor.
Hink 3: har jag blandat med kompostjord och flis och hällt ner i ett hål där jag till hösten ska plantera en eller flera kaprifol plantor.
Lite från hink två och tre har blandats med kompost, fått ligga minst fyra dagar och därefter använts för att mata maskarna. Vid båda de matningarna har det ändå blitt lite varmt för maskarna så de har fått stå ute ett par dagar.
Hink 4: är nästan full. Jag tror att jag kommer att mata den en eller två gånger till innan jag ställer undan den för mognad :-)
Ricinplantorna som växer i planeringskärlet där innehållet i hink 1 landade har mycket blankare och finare blad än de ricinplantor som hamnat i andra (förvisso mindre) planteringskärl med i övrigt samma jord.
Hink 3: har varit jord länge, nu är det bara kaprifolerna som ska ner också. Där är jättemycket maskar.
Hink 4: Blandades med kompost och flis för mellanlagring i en 30 liters hink och blev c:a tio dagar senare utströdd i jorden dels vid fjälrilsbulejan, dels som ett lager över tulpanlökarna och såkompost över det. Får se om det blir fina tulpaner till våren.
Hink 5: ligger i en utockinvrängd kodjösselpåse tillsammans med jord och flis, bredvid den vanliga komposten.
Jag har börjat lägga in mer och mer proteinrika grejor och ja det är svårare...